Mediapunt voorziet een databank met onderzoeksfiches rond mediaonderzoek. De databank verzamelt en ontsluit onderzoek vanaf 2023 via onderzoeksfiches op een toegankelijke en makkelijk doorzoekbare manier. De databank is er voor iedereen met een interesse in mediaonderzoek, zoals beleidsmakers, media-professionals, onderzoekers, studenten en organisaties die verband houden met mediagebruik en -participatie.
Mediapunt wil dé online referentie zijn voor mediaonderzoek en bundelt onderzoeken van alle Vlaamse kennisinstellingen. De onderzoekers van Mediapunt actualiseren voortdurend de database door het toevoegen van nieuwe onderzoeksfiches. We werken hiervoor met een script dat de recentste artikels in wetenschappelijke tijdschriften binnen sociale wetenschappen bijhoudt, en vullen aan met onderzoek dat op onze radar komt.
De Onderzoeksfiches ontsluiten Vlaams beleidsrelevant mediaonderzoek. Ze geven een korte context, de kernbevindingen en informatie over methode en auteurs van de studie. Op deze pagina staat een overzicht alle onderzoeken rond media in Vlaanderen sinds 2023.
Heb je zelf onderzoek naar media dat je wil delen met ons?
Je kan alle gegevens invullen via dit online formulier.
De onderzoeken worden thematisch geclusterd in 15 verschillende thema's: Audiovisuele media en gaming, Crossmediagebruik en -repertoires, Digitale en mediawijsheid, Economie van de media, Gezondheid en welzijn, Innovatie en digitale transformatie, Journalistiek en (des)informatie, Lifestyle en entertainment, Mediabeleid, Mediagebruik en -participatie, Mediatechnologie en AI, Pluriformiteit en diversiteit in de media, Politieke communicatie, Reclame en marketing en Strategische communicatie.
Naast het verzamelen van alle mediaonderzoek, doen we ook eigen onderzoek vanuit Mediapunt. Dit zijn de zes thema's waar Mediapunt inhoudelijk op werkt:
Deze zes thema's vormen de basis van de Dataduiken, media.dossiers en de jaarlijkse media.monitor.