In dit hoofdstuk van de media.monitor lichten we de kerninzichten uit onderzoek naar journalistiek en desinformatie in Vlaanderen toe dat gepubliceerd werd in het jaar 2023. Het maakt deel uit van de media.monitor 2023. De onderzoeken naar nieuws, journalistiek en desinformatie zijn erg uitgebreid en divers in Vlaanderen. Verschillende kennisinstellingen en onderzoeksdomeinen focussen op deze thema’s, en leggen hierbij uiteenlopende inhoudelijke accenten.
Het gros van de kerninzichten in dit hoofdstuk hebben betrekking op de journalistieke sector en de productie en distributie van journalistieke inhouden, factchecks en desinformatie. Aangezien dit onlosmakelijk verbonden is aan de pluriformiteit van de journalistieke sector, kent dit hoofdstuk enkele raakvlakken met H4. Pluriformiteit en diversiteit in/aan media. Daarnaast stoelen enkele kerninzichten rond nieuwsgebruik en attitudes ten opzichte van het nieuws en desinformatie ook op publieksonderzoek. Om die reden komen in dit hoofdstuk gelijkaardige bronnen aan bod die ook werden gebruikt in de vorige twee hoofdstukken: H1. Crossmediagebruik en -repertoires en H2. Digitale en mediawijsheid.
We bespreken eerst de Kerninzichten omtrent journalistiek en desinformatie, inclusief de Reflecties van de auteurs op deze inzichten. Vervolgens belichten we de Inhoudelijke accenten binnen het Vlaams mediaonderzoek. Hierbij maken we duidelijk waarop het Vlaams mediaonderzoek in 2023 heeft gefocust en wat net de lacunes zijn.
Benieuwd naar meer?
Download de hele media.monitor voor meer uitleg bij elk kerninzicht.
Vlaanderen kende tijdens de coronapandemie een eerste golf aan desinformatie. Het bestrijden van nepnieuws staat hoog op de onderzoeksagenda en ook de journalistieke sector zet sterk in op het counteren van deze misleidende info. Verder zorgde de opkomst van socialemediaplatformen voor een disruptie in de journalistiek. Op basis van het mediaonderzoek in Vlaanderen naar journalistiek en desinformatie in 2023 komen we tot tien kerninzichten, verdeeld over vier subthema's (nieuwsproductie, nieuwsinhoud, nieuwsgebruik, en gevecht tegen desinformatie).
Een eerste subthema van het onderzoek naar journalistiek heeft betrekking op nieuwsproductie.
Sociale mediaplatformen beïnvloeden de wijze waarop nieuws wordt geproduceerd en gepresenteerd. Zowel de affordances van deze platformen als de verwachtingen van de gebruikers geven de nieuwsberichtgeving op sociale media mee vorm.
Het valt niet meer te ontkennen dat socialemediaplatformen één van de belangrijkste distributiekanalen zijn geworden voor nieuws. Nieuwsbedrijven weten dit en spelen hier gretig op in, wat ertoe leidt dat ze hun nieuws aantrekkelijker presenteren, met subjectievere taal of emoji’s, steeds rekening houdend met de affordances van het platform. Ook spelen ze meer in op de wensen van het publiek, met als doel om zoveel mogelijk trafiek en interactie te genereren. Het blijft de taak van nieuwsredacties om waakzaam te blijven dat deze ‘verkooptechnieken’ niet in het gedrang komen met kwaliteitsvolle en objectieve journalistiek. Het succesverhaal van nws.nws.nws toont echter aan dat social journalism een effectieve manier is om nieuws onder jongeren te verspreiden.
Bronnen
Journalisten zijn over het algemeen tevreden met hun job, maar het beroep blijft wel voor uitdagingen staan op vlak van diversiteit, werkzekerheid en veiligheid.
Vlaanderen heeft een sterk nieuwslandschap en een hoge mate van persvrijheid. Toch botst ook het Vlaamse journalistiek veld op uitdagingen. Het manco van een gebrek aan diversiteit in alle vormen in de journalistieke sector, waar witte en hoogopgeleide mannen nog steeds dominant zijn en minderheidsgroepen ondervertegenwoordigd, blijft duidelijk aanwezig. Daarnaast wijzen verschillende studies op de noodzaak om de werkomstandigheden van journalisten te verbeteren, gezien de prevalentie van burn-outs, de financiële uitdagingen waarmee (freelance) journalisten worden geconfronteerd, en vele meldingen van geweld en intimidatie, vooral online.
Bronnen
Een tweede subthema zijn kerninzichten op basis van onderzoek naar nieuwsinhoud, of de analyse van nieuwberichten zelf.
De berichtgeving van Vlaamse nieuwsmedia over politieke en maatschappelijke gebeurtenissen vertrekt vaak vanuit een bepaald denkkader. Dit denkkader vormt mee de opinie van politici en burgers, en beïnvloedt op die manier mogelijk het verdere verloop van die gebeurtenis.
Dat nieuws vertrekt vanuit een bepaald denkkader of frame, en hiermee invloed uitoefent op de publieke opinie, is onvermijdelijk. Toch schuilt hierin een grote verantwoordelijkheid voor nieuwsmakers en mediabedrijven die veel waakzaamheid vereist. Bepaalde frames kunnen makkelijk misbruikt worden of leiden tot een te eenzijdige voorstelling van de werkelijkheid.
Bronnen
Een derde subthema van onderzoek binnen journalistiek is het onderzoek naar nieuwsgebruik.
In vergelijking met andere landen is de relatie tussen Vlamingen en Vlaamse nieuwsmedia sterk. Traditionele Vlaamse nieuwsmerken blijven voor veel Vlamingen de belangrijkste en meest betrouwbare nieuwsbron.
Hoewel het gevoel heerst dat nieuwsmedia er moeite mee hebben om Vlamingen te bereiken met nieuws, toont internationaal en nationaal onderzoek over Vlaanderen dat het merendeel van de nieuwsmedia nog steeds een sterke relatie heeft met hun publiek. Het feit dat de grote meerderheid van zowel volwassenen als jongeren teruggrijpen naar vertrouwde Vlaamse nieuwsmerken is bemoedigend. Het Vlaamse nieuwslandschap is bovendien robuust, met een sterke zelfregulering.
Bronnen
Toch is niet alles rooskleurig. De relatie tussen het publiek en de nieuwsmedia komt meer onder druk te staan. Het vertrouwen daalt, nieuws mijden stijgt, en vraagtekens worden geplaatst bij de onpartijdigheid van nieuwsmedia.
Hoewel ook Vlaamse nieuwsmedia de kritiek krijgen partijdig te zijn of onbetrouwbaar, blijven zij voor de doorsnee Vlaming wel hét referentiepunt voor betrouwbare informatie. Toch valt niet te ontkennen dat het vertrouwen in Vlaamse journalistiek opnieuw daalt na corona, en desinteresse en nieuws mijden stijgen. Bovendien ervaren nieuwsmedia problemen om (financieel) duurzame relaties op te bouwen.
Bronnen
Kinderen en jongeren hebben andere nieuwsbehoeftes en -interesses dan volwassenen, waardoor andere manieren nodig zijn om nieuws tot bij hen te krijgen. Sociale media staan centraal in hun mediagebruik, hierop bepalen de mogelijkheden van platformen vaak de manier waarop nieuws vorm- en weergegeven wordt.
Jongeren hebben niet per se (allemaal) een desinteresse in nieuws, maar indien we hen willen bereiken met betrouwbare informatie is een andere aanpak vereist. Nieuwsmedia worden verplicht af te stappen van hun traditionele formats en te experimenteren met innovatieve audiovisuele content om ook de jongere doelgroepen te blijven aanspreken met hun nieuws. Zich begeven op platformen waarop deze jongeren zich bevinden is een belangrijke eerste stap. Tegelijkertijd moet de essentie van journalistiek niet drastisch veranderen: waarheidsgetrouwe informatie brengen met als doel om mensen op de hoogte te houden over wat er gebeurt in de nabije en rest van de wereld blijft een kerntaak.
Bronnen
Een vierde en laatste subthema binnen onderzoek naar journalistiek heeft betrekking op desinformatie.
Vlamingen hebben een dubbel gevoel bij het raadplegen van informatie online. Ze voelen zich beter geïnformeerd dankzij deze info, maar tegelijk neemt de bezorgdheid toe omtrent de waarheidsgetrouwheid.
Het is belangrijk dat we ook de positieve aspecten van online informatie benadrukken. Mensen vinden het interessant blootgesteld te worden aan nieuwe informatie, voelen zich beter geïnformeerd, en vertrouwen ook vooral op kwaliteitsvolle en vertrouwde online bronnen. Tegelijkertijd zijn er natuurlijk ook uitdagingen. De bezorgdheden omtrent nepnieuws en de impact van AI moeten serieus genomen worden. Hoewel Vlamingen zich beter geïnformeerd voelen dankzij het internet, kan dit gevoel gedeeltelijk worden toegeschreven aan selectieve percepties en het vastzitten in filterbubbels of echokamers. Mensen hebben bovendien de neiging informatie te zoeken die hun bestaande overtuigingen bevestigt, wat kan leiden tot een vertekend beeld van de werkelijkheid.
Bronnen
In het snel veranderende media-ecosysteem, dat gekenmerkt wordt door een information overload gepaard met een snelle verspreiding van desinformatie, hebben Vlaamse nieuwsmedia een brede waaier aan rollen en taken te vervullen. Vlamingen gidsen naar kwaliteitsvolle en betrouwbare content is essentieel.
In de complexe high-choice mediaomgeving bekleden de nieuwsmedia een brede waaier aan rollen. Voortdurende evoluties en disrupties vereisen een hoge mate van flexibiliteit en aanpassingsvermogen om zowel financieel als maatschappelijk relevant te blijven. Bovendien wordt van nieuwsmedia verwacht dat ze mee een antwoord zoeken op belangrijke uitdagingen van deze tijd, zoals de golf aan desinformatie of de toenemende polarisatie. Deze aanpassingen hebben niet alleen invloed op de interne werking van nieuwsmedia, maar ook op de verwachtingen van zowel het publiek als andere stakeholders.
Bronnen
De kwetsbaarheid van het publiek ten aanzien van desinformatie wordt bepaald door individuele, zoals digitale competenties, en structurele factoren, zoals de dynamieken in het medialandschap.
We worden allemaal blootgesteld aan foutieve en misleidende informatie, maar door hun frequent socialemediagebruik en beperkte digitale vaardigheden om vals nieuws te herkennen, lijken jongeren extra kwetsbaar te zijn. Strategieën om desinformatie te bestrijden, of om het publiek weerbaarder te maken voor desinformatie, moeten zeker hun weg naar het brede publiek blijven vinden.
Bronnen
Overheden en nieuwsbedrijven zetten initiatieven op om desinformatie te bestrijden. Desondanks blijft het verifiëren van (nieuwe) vormen van desinformatie een grote uitdaging voor journalisten.
Een groot aantal van de initiatieven om desinformatie te bestrijden focust op factchecken (ook in Vlaanderen). Het blijft echter de vraag in hoeverre factchecks daadwerkelijk bijdragen aan het counteren van desinformatie en het vergroten van het publieke bewustzijn. Bovendien zetten factchecks in op het counteren van desinformatie, maar gaan ze vaak niet dieper in op de structurele oorzaken ervan, zoals de architectuur van platformen. Zonder deze diepgaandere analyses riskeren maatregelen tegen desinformatie oppervlakkig te blijven en niet effectief te zijn op de lange termijn.
Bronnen
Het onderzoek naar journalistiek en desinformatie in Vlaanderen uit 2023 kan onderverdeeld worden in zeven categorieën. 62 onderzoeken over deze onderzoeksthema’s zijn opgenomen in deze media.monitor.
Reflectie door Mediapuntonderzoekers
Het onderzoek naar journalistiek en desinformatie in Vlaanderen uit 2023 focust zich op diverse actoren. Zowel het beleid, de sector, nieuwsinhouden, journalisten als het publiek zijn onderwerpen van onderzoek. De studies lijken sterk in te spelen op de problematieken en uitdagingen waar de journalistiek momenteel mee te kampen heeft. Meerdere onderzoekers hielden in 2023 een vergrootglas op de mate van inclusiviteit, diversiteit en onpartijdigheid in nieuwsberichtgeving. Rapporten helpen om de mate van (en het gebrek aan) veiligheid en diversiteit binnen het beroep van journalisten te monitoren. Onderzoekers zoeken via hun studies actief mee naar maatregelen of tools die nieuwsmedia kunnen helpen in hun strijd tegen desinformatie. Onderzoek naar journalistiek en desinformatie tracht op die manier antwoord te bieden op dergelijke belangrijke uitdagingen en kritieken die het publiek heeft ten aanzien van Vlaamse nieuwsmedia.
Bij opmerkingen of vragen: aarzel niet om Hanne Peeters, de auteur van dit hoofdstuk, te contacteren.
De onderzoeken verzamelden we op uiteenlopende manieren, door ons te baseren op:
Lees meer over het doel en de bredere context van de media.monitor, inclusief het plan van aanpak en een SWOT-analyse van de eerste editie.
Onder Methodologie vindt u een uitgebreide bespreking van de gehanteerde dataverzamelingstrategie. Deze media.monitor omvat geen overzicht van de onderzoeksbevindingen gebaseerd op één specifieke studie. We proberen inzichten te synthetiseren over verschillende studies heen. De kerninzichten zijn op deze manier overkoepelende analyses en/of interpretaties van het Vlaams mediaonderzoek dat in 2023 gepubliceerd is.
Lees de verschillende hoofdstukken online:
Liever een doorbladerbaar document?
Download de hele media.monitor voor meer uitleg bij elk kerninzicht.
De zes hoofdstukken van de media.monitor hebben steeds eenzelfde structuur: Bovenaan elke pagina staat de Samenvatting met kerninzichten en reflecties
Nieuw onderzoek en inzichten rond media in Vlaanderen in je mailbox?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Volg ons op LinkedIn.
Jouw onderzoek toevoegen? Geef het hier door.