In dit hoofdstuk bespreken we het onderzoek naar pluriformiteit en diversiteit in/aan media in Vlaanderen in 2023. Het maakt deel uit van de media.monitor 2023. Dit hoofdstuk betracht enerzijds een aantal overkoepelende analyses en interpretaties over dit onderzoeksthema te bieden, en anderzijds een overzicht te geven van de inhoudelijke accenten van het onderzoek in Vlaanderen wat betreft pluriformiteit en diversiteit in/aan media.
Het Vlaams onderzoek naar pluriformiteit en diversiteit in/aan media van 2023 focust zich voornamelijk op representatie van diverse groepen in de media, gaande van vrouwen en ouderen, tot minderheidsgroepen zoals migranten, en de LBGTQ+-gemeenschap. Verder valt op dat indien diversiteit aan media onderzocht wordt, dit over het algemeen de diversiteit aan nieuwsbronnen analyseert.
Dit vierde hoofdstuk maakt voornamelijk gebruik van sectoronderzoek en marktstudies. Het sluit zo aan bij de andere hoofdstukken die onderzoeken over mediasectoren en/of -industrieën analyseren (H3. Journalistiek en desinformatie; H5. Audiovisuele en gamesector; H6. Innovatie en digitale transformatie). Daarom is overlap tussen deze hoofdstukken wat betreft bronnen mogelijk.
We bespreken eerst de Kerninzichten omtrent pluriformiteit en diversiteit in/aan media, inclusief de Reflecties van de auteurs op deze inzichten. De onderzoeksthema’s van de verscheidene studies overlappen met elkaar waardoor de kerninzichten nauw verbonden zijn met elkaar. Vervolgens belichten we de Inhoudelijke accenten binnen het Vlaams mediaonderzoek naar pluriformiteit en diversiteit in/aan media. Hierbij maken we duidelijk waarop het Vlaams mediaonderzoek in 2023 heeft gefocust en wat net de lacunes zijn.
Benieuwd naar meer?
Download de hele media.monitor voor meer uitleg bij elk kerninzicht.
Pluriformiteit en diversiteit in/aan media is op zijn minst gezegd een onderzoeksthema dat voer voor discussie geeft. In het kleine Vlaamse medialandschap ontstaat een complexe dynamiek tussen mediaconcentratie en adequate pluriformiteit en diversiteit. Op basis van het mediaonderzoek in Vlaanderen naar pluriformiteit en diversiteit in/aan media komen we tot vijf kerninzichten. Deze werpen een licht op de verschillende facetten van dit onderwerp, variërend van representatie tot de rol van de openbare omroep. Door deze inzichten te verkennen, kunnen we beter begrijpen welke rol de media spelen in het weerspiegelen en vormgeven van onze samenleving.
Alternatieve nieuwsmedia zorgen voor een grotere diversiteit aan informatie in het medialandschap, maar ook voor de aanwezigheid van ongewenste stemmen.
De aanwezigheid van alternatieve nieuwsmedia in het Vlaamse medialandschap heeft twee gezichten. Enerzijds moeten we deze aanwezigheid toejuichen en stimuleren om de verdere mediaconcentratie in het reeds kleine Vlaamse medialandschap tegen te gaan. Anderzijds moeten we opletten dat niet enkel stemmen die antidemocratische waarden uitdragen en intolerantie naar minderheidsgroepen in de markt zetten, het enige alternatief zijn voor de traditionele nieuwsmedia.
Bronnen
Om een pluriform en divers media-aanbod te vrijwaren, kijkt men naar de openbare omroep. Het is haar taak om alle Vlamingen van info en ontspanning te voorzien, dit wel met een krimpend budget.
Het is duidelijk dat de openbare omroep een belangrijke verantwoordelijkheid heeft gekregen, zowel impliciet als expliciet, om een breed scala aan stemmen en meningen te vertegenwoordigen. Door het hoog leggen van de lat, motiveert de openbare omroep ook commerciële media om in te zetten op een pluriformer en diverser media-aanbod. Toch mag/moet de vraag ook gesteld worden of het niet te veel gevraagd is van de openbare omroep? En of commerciële media niet op eigen initiatief stappen zetten en zullen blijven zetten… .
Bronnen
Een geconcentreerd Vlaams medialandschap is (nog) geen gevaar voor de nieuwsdiversiteit. Toch is het belangrijk om te blijven evalueren of het samengaan en structureel samenwerken van nieuwsredacties de veelheid aan perspectieven niet in het gedrang brengt.
Het Vlaamse medialandschap is verre van een ‘nieuwswoestijn’. Ondanks de sterke mediaconcentratie beschikt de Vlaming over een divers en pluriform aanbod aan nieuws en informatie. We moeten de mediaconcentratie wel goed blijven monitoren en evalueren. Zeker de toegang tot divers en kwaliteitsvol nieuws moet gevrijwaard blijven. De digitale transitie van nieuwsmedia heeft ook zijn stempel gedrukt op de diversiteit aan nieuwsinhouden: sociale media, betaalmuren en druk om snel te publiceren, kunnen allen leiden tot minder diverse nieuwsberichtgeving.
Bronnen
Representatie, zowel voor als achter de schermen, staat hoog op de (onderzoeks)agenda. De Vlaamse media hebben stappen gezet, maar vrouwen of bepaalde minderheidsgroepen, zoals migranten worden nog te eenzijdig en/of incorrect gerepresenteerd.
Een correcte en eerlijke representatie en beeldvorming van alle mogelijke groepen aanwezig in onze samenleving is iets om na te streven. Zich herkennen in de media, in zowel nieuwsberichten als andere verhalen, zorgt voor een positievere mediabeleving. Bovendien zorgt het, door de verwevenheid van media in ons dagelijkse leven, voor een beter algemeen welbevinden. Andere Vlamingen, behorend tot de meerderheids- en/of dominante groepen, krijgen zo ook een correcter en breder raam op de wereld.
Bronnen
De voorstelling van de publieke opinie in het nieuws blijft te vaak eenzijdig. De stem van de 'meerderheid' dient regelmatig louter ter ondersteuning van de berichtgeving of als gemakkelijkheidsoplossing.
De publieke opinie, als die al bestaat, wordt te vaak teruggebracht tot één of een te eenzijdige mening in de nieuwsberichtgeving of verslaggeving. Hierdoor is niet enkel de kans groot dat deze opinie niet overeenkomt met die van delen van de bevolking, ook kan deze ongenuanceerde voorstelling politici hun beeld van de bevolking en de meningen van Vlamingen beïnvloeden en verdraaid weergeven.
Bronnen
De Vlaamse onderzoeken naar pluriformiteit en diversiteit zijn onder te verdelen in vijf categorieën. 58 onderzoeken zijn opgenomen in deze media.monitor. Soms is het mogelijk om een artikel of rapport onder te verdelen in twee categorieën. In deze gevallen wordt alsnog de keuze gemaakt om deze bron onder te brengen bij de meest geschikte categorie. In de bovenstaande grafiek staan de verschillende studies opgedeeld naargelang de inhoudelijke accenten van het onderzoek.
Net als in andere hoofdstukken zien we ook hier weer dat het Vlaamse onderzoek naar mediapluriformiteit en mediadiversiteit focust op nieuws. Interessant is de brede waaier aan groepen die onderzocht worden in de context van mediarepresentatie. Deze inzichten kunnen helpen om te komen tot een diverser en inclusievere nieuwsmedia, zowel voor als achter de schermen. Al loopt de vertaling naar het beleid en op de werkvloer nog vaak (te) stroef.
Bij opmerkingen of vragen: aarzel niet om Pauljan Truyens, de auteur van dit hoofdstuk, te contacteren.
De onderzoeken verzamelden we op uiteenlopende manieren, door ons te baseren op:
Lees meer over het doel en de bredere context van de media.monitor, inclusief het plan van aanpak en een SWOT-analyse van de eerste editie.
Onder Methodologie vindt u een uitgebreide bespreking van de gehanteerde dataverzamelingstrategie. Deze media.monitor omvat geen overzicht van de onderzoeksbevindingen gebaseerd op één specifieke studie. We proberen inzichten te synthetiseren over verschillende studies heen. De kerninzichten zijn op deze manier overkoepelende analyses en/of interpretaties van het Vlaams mediaonderzoek dat in 2023 gepubliceerd is.
Lees de verschillende hoofdstukken online:
Liever een doorbladerbaar document?
Download de hele media.monitor voor meer uitleg bij elk kerninzicht.
De zes hoofdstukken van de media.monitor hebben steeds eenzelfde structuur:
Nieuw onderzoek en inzichten rond media in Vlaanderen in je mailbox?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Volg ons op LinkedIn.
Jouw onderzoek toevoegen? Geef het hier door.