De case van @nws.nws.nws: een nieuwskanaal voor jongeren
Dit onderzoek kijkt naar het gebruik van sociale media voor het verspreiden van nieuws, specifiek op Instagram. De onderzoekers analyseren hoe het nieuws wordt geproduceerd en verspreid op het VRT Instagram-kanaal @nws.nws.nws, dat gericht is op jongeren in Vlaanderen. Door een mix van methoden te gebruiken, bekijkt deze studie hoe nieuwsproductie voor online platformen verschilt van traditionele methoden, en hoe dit de journalistieke praktijk, nieuwsnormen en mediaregulering beïnvloedt.
Studie over
Media-inhoud
Journalisten
Onderzoeksmethode(n)
Interviews
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Nieuws
Sociale media
publieke omroep
Mediaproductie
nieuwswaarden
Kerninzichten
Medewerkers van @nws.nws.nws geven prioriteit aan het selecteren van nieuws op basis van relevantie. Ook nieuwswaarden zoals follow-up, beroemdheden, entertainment en verrassend zijn van groot belang.
De minst belangrijke nieuwswaarden zijn de elite, shareability (de mate waarin de content gedeeld wordt) en de agenda van de nieuwsorganisatie.
@nws.nws.nws biedt een gevarieerd aanbod van nieuws, met een balans tussen nationale, Belgische en internationale onderwerpen, waardoor het jonge publiek wordt blootgesteld aan een breed scala aan kwesties.
Justitie en misdaad, beroemdheden en COVID-19 blijken in de onderzochte periode de meest populaire onderwerpen te zijn op dit kanaal.
Reacties van de gebruikers onder de Instagram-posts hebben een aanzienlijke invloed op de redactionele besluitvorming bij @nws.nws.nws, waardoor het publiek indirect een rol speelt bij het bepalen van het nieuwsaanbod.
Jongeren beschouwen het kanaal als een betrouwbare bron van informatie, wat de waarde van nauwe betrokkenheid bij het publiek benadrukt en het belang van vertrouwen in de journalistiek onderstreept.
Nieuws afgestemd op de doelgroep: @nws.nws.nws kiest ervoor om nieuws te presenteren dat aansluit bij de interesses en verzoeken van hun jonge doelgroep op Instagram, wat belangrijk is voor het betrekken van jonge kijkers. Daarom is politiek nieuws bijvoorbeeld ondervertegenwoordigd op het kanaal.
Afhankelijkheid van externe platformen: @nws.nws.nws en vergelijkbare initiatieven zijn volledig afhankelijk van sociale mediaplatformen zoals Instagram, wat vragen oproept over de controle over de verspreiding van nieuws en privacykwesties. Overheidstoezicht op deze platformen is dus cruciaal.
Betrokkenheid van publiek: reacties en vragen van de jongeren heeft een grote invloed op de selectie van het nieuws voor @nws.nws.nws. Toch is het belangrijk dat redacteurs zorgen voor een balans tussen populaire content en essentiële informatie die minder populair is maar belangrijk is om een correct beeld van de wereld te krijgen.
Dit onderzoek dateert van 2021, ondertussen kunnen de werkstructuren van @nws.nws.nws dus al wel veranderd zijn.
Hendrickx, J. (2021). The rise of social journalism: an explorative case study of a youth-oriented Instagram news account. Journalism Practice, 17(8), 1810–1825. https://doi.org/10.1080/17512786.2021.2012500
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.