updates & analyse
onderzoekfiches
media.monitor
over mediapunt
Zoeken
Audiovisuele media en gaming
Audiovisuele media
Gids in mediawijsheid, betrouwbare informatie, gratis en gevarieerd: verwachtingen van Vlamingen voor de VRT
Mediabeleid
De informatieopdracht van de VRT, belangrijker dan ooit
Economie
De Mediamachine: hoe geld en technologie de media-economie regeren
Diversiteit
Educatieve televisie helpt kinderen minder genderstereotiep te denken
Mediatechnologie
Hoe AI onze creatieve sector beïnvloedt: inzichten uit een VAF-studie
Economie
Hoe streamingplatformen de sportwereld veranderen: over uitzendrechten
Innovatie
Hoe Augmented Reality tv-nieuws begrijpelijker en aantrekkelijker maakt
Audiovisuele media
De strategie achter Netflix: lokaal vertrouwen, globale impact
Audiovisuele media
Hoe streamingdiensten de productie van Europese series beïnvloeden
Mediagebruik
Van koppen tot beelden: Hoe sociale media editors nieuws aanpassen aan Facebook en Instagram
Economie
Van analoge naar digitale radio: Uitdagingen en kansen voor de Vlaamse markt
Diversiteit
Zoektocht en aanbod van videodiensten op aanvraag: een kwalitatieve studie naar mediaconsumptie met nieuwe technologieën
Audiovisuele media
Banaal nationalisme: Hoe SKAMNL en wtFOCK nationale identiteit subtiel vormgeven
Audiovisuele media
Vlaamse Gamesector 2023: Groei in omzet en diversiteit
Audiovisuele media
Verplichte investeringen in Europese films en tv-series voor VOD-platformen
Journalistiek
Hoe de rol van journalisten verandert tijdens een pandemie
Audiovisuele media
Het belang van nieuwsmedia tijdens een crisis: de case van Covid-19
Audiovisuele media
Wat zegt de lancering van Streamz over de rol van VRT?
Audiovisuele media
EU-wetgeving: videodeelplatformen en kinderrechten
Journalistiek
De mythe van de vrije pers in Vlaamse fictie
Audiovisuele media
Een educatief videospel over neurodivergentie
Audiovisuele media
Framing van eSports in de Vlaamse media
Audiovisuele media
Wat is de rol van de publieke omroep? Antwoorden van publiek, overheid en stakeholders
Audiovisuele media
Vlaamse Regulator voor de Media (VRM): jaarverslag 2022
Audiovisuele media
De Belgische gaming industrie: 2022 in cijfers
Mediabeleid
De politiek van streaming: hoe nationale belangen de regulering van VOD diensten vormgeven
Mediagebruik
Digimeter 2023: hoe gaan Vlamingen om met (nieuws)media, technologie en AI?
Audiovisuele media
Kinderen en Privacy: Uitdagingen en Maatregelen in de Gamingindustrie
Mediabeleid
Spelers omzeilen Belgisch loot boxes verbod
Audiovisuele media
Muziek beïnvloedt gedrag, overtuigingen en attitudes
Audiovisuele media
Televisie en sociale media met vrouwen in niet-stereotiepe beroepen spelen positieve rol bij beeldvorming jongeren
Audiovisuele media
Historische games kunnen toerisme naar afgebeelde locaties bevorderen
Diversiteit
Oudere vrouwelijke filmrollen in romcoms stereotiep en beperkt in diversiteit
Audiovisuele media
Grootouders respecteren privacy kleinkinderen op sociale media
Audiovisuele media
Genieten van geschiedenis bij het spelen van historische games
Audiovisuele media
Waarom kijkers streamingdiensten boven klassieke televisiediensten verkiezen
Alle onderzoeken per thema
Crossmediagebruik en -repertoires
Digitale en mediawijsheid
Economie van de media
Gezondheid en welzijn
Innovatie en digitale transformatie
Journalistiek en (des)informatie
Lifestyle en entertainment
Mediabeleid
Mediagebruik en -participatie
Mediatechnologie en AI
Pluriformiteit en diversiteit in de media
Politieke communicatie
Reclame en marketing
Strategische communicatie