Kinderen en Privacy: Uitdagingen en Maatregelen in de Gamingindustrie
Deze studie onderzoekt hoe game-ontwikkelaars informatie over privacy communiceren aan spelers (vooral kinderen) van gratis mobiele (F2P) games. Game-ontwikkelaars verzamelen namelijk massaal persoonlijke gegevens van spelers en monitoren hun gedrag om gerichte advertenties te kunnen maken. De studie geeft een overzicht van welke informatieve ontwerpstrategieën worden aanbevolen en enkele voorbeelden van good practices. Een analyse aan de hand van een evaluatiematrix toont aan dat de beoordeelde games grotendeels falen in het communiceren van informatie over privacy op een manier die aangepast is aan de leeftijd van de spelers.
Studie over
Kinderen (6-12 jaar)
games
Baby's en kleuters (0-5 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Videogame
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Privacy
Gaming
GDPR
Kerninzichten
F2P-games zijn gericht op het aantrekken, vasthouden en geld verdienen aan veel spelers, wat kan leiden tot schending van de privacy.
Game-ontwikkelaars moeten rekening houden met privacy bij het ontwerpen van games om reputatieschade en sancties te voorkomen.
Schandalen zoals die rond "Star Wars Battlefront II" hebben aangetoond dat oneerlijke monetaire systemen in games tot grote verliezen kunnen leiden.
Spelontwikkelaars moeten spelers vragen om toestemming van de ouders voordat ze persoonsgegevens verwerken, telkens als ze redelijkerwijs kunnen verwachten dat hun spel wordt gebruikt door kinderen jonger dan 13 jaar.
Het betrekken van belanghebbenden zoals kinderen, ouders en juridische professionals bij het ontwikkelproces van games kan helpen bij het waarborgen van wettelijke naleving en tevredenheid van spelers.
Richtlijnen voor leeftijdsgerichte ontwerpen ontbreken vaak, waardoor ontwikkelaars moeite hebben met het implementeren van geschikte privacy-informatie.
Ontwikkelaars moeten niet alleen leeftijdsgerichte informatie verstrekken, maar ook aanvullende maatregelen nemen om de privacy van spelers te beschermen.
Kleine bedrijven en onafhankelijke ontwikkelaars kunnen hulp krijgen van data protectie autoriteiten en online tools gebruiken om privacy-informatie op een duidelijke manier te communiceren.
Sas, M., Denoo, M., & Mühlberg, J. T. (2023). Informing Children about Privacy: A Review and Assessment of Age-Appropriate Information Designs in Kids-Oriented F2P Video Games. Proceedings of the ACM on Human-computer Interaction, 7(CHI PLAY), 425–463.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.