Muziek beïnvloedt gedrag, overtuigingen en attitudes
De studie onderzoekt de invloed van muziek op gedragsuitkomsten, met nadruk op overtuigingen en attitudes. Het omvat een analyse van 82 onderzoeken gepubliceerd tussen 1972 en 2021. Resultaten wijzen op een verband tussen blootstelling aan muziek en overtuigingen die ermee in lijn liggen. Er is variatie afhankelijk van het type overtuigingen, blootstellingsvorm, onderzoeksopzet en kenmerken van de steekproef. De conclusie evalueert het onderzoek en kijkt vooruit naar toekomstige mogelijkheden in dit onderzoeksgebied.
Studie over
Media-inhoud
Onderzoeksmethode(n)
Literatuurstudie
Medium/technologie
Radio/audio
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
muziek
Kerninzichten
Blootstelling aan muziek beïnvloedt wat mensen geloven. Specifieke boodschappen in liedjes hebben de grootste impact. Muziekgenres hebben minder invloed op overtuigingen dan specifieke liedboodschappen.
Leeftijd beïnvloedt hoe sterk muziek overtuigingen beïnvloedt. Effecten zijn sterker bij jongere deelnemers.
De meeste studies richten zich vooral op de tekst, video en audio van liedjes. Meeste onderzoek gebeurt in Noordelijke landen, vooral bij jonge, witte mensen, waardoor we heel wat inzichten missen.
Veel studies richten zich op korte-termijn effecten van muziek. Weinig onderzoek kijkt naar langdurige veranderingen in overtuigingen door muziek.
Veranderingen in media landschap beïnvloeden hoe mensen muziek beleven. Muziek streaming platforms hebben invloed op hoe mensen muziek ervaren. We moeten dus ook rekening houden met keuzes en aanbevelingen van algoritmes. Meer onderzoek is nodig naar interactie tussen muziek, luistergedrag en overtuigingen.
Bovendien hebben veel studies te weinig deelnemers voor betrouwbare resultaten en volgen niet altijd goede wetenschappelijke praktijken.
Carbone, L., & Vandenbosch, L. (2023). A Meta-Analysis of Studies Examining the Effect of Music on Beliefs. Communication Research, 0(0). https://doi.org/10.1177/00936502231163633
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.