Genieten van geschiedenis bij het spelen van historische games
Deze studie onderzocht hoe spelers het realisme van historische videospellen ervaren via een online enquête, ingevuld door 1317 spelers van de Ubisoft-spellen Assassin's Creed, Assassin's Creed Unity en Assassin's Creed Odyssey. Ervaren realisme (perceived realism) is een multidimensionaal concept dat voorbij het traditionele gebruik gaat van 'realisme' in historisch spelonderzoek, waar het vaak verwijst naar de geloofwaardigheid of nauwkeurigheid van historische reconstructies. Onderdompelende spelervaring (audio en graphics) en intense identificatie in het speelbare personage bleken sterke voorspellers van genot bij historische spellen.
Studie over
Volwassenen (>18 jaar)
games
Onderzoeksmethode(n)
Case study
Survey
Medium/technologie
Videogame
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
mediabeleving
Kerninzichten
Onderzoek naar historische videospellen laat zien dat spelers realisme op verschillende manieren ervaren.
Het begrijpen van de verschillende dimensies van realisme kan helpen bij het ontwerpen van meer boeiende en genotvolle historische videospellen.
De Assassin’s Creed spellen werden het hoogst beoordeeld op sociaal realisme, personagebetrokkenheid en zintuiglijk realisme (de mate waarin graphics en audio van een game de speler volledig absorberen).
Personagebetrokkenheid betekent de mate waarin spelers hun personage als een virtuele extensie van zichzelf beschouwen, en mogelijks zich met hen identificeren.
Spelers genoten meer van spellen met een onderdompelende spelervaring (audio en graphics) en waar ze zich intenser identificeerden in het speelbare personage.
Assassin's Creed Unity werd als meest sociaalrealistisch ervaren, terwijl Assassin's Creed Odyssey hoog scoorde op zintuiglijk realisme, keuzevrijheid en genot. sociaal realisme verwijst naar de mate waarin personages, omgevingen en gebeurtenissen in games lijken op werkelijke mensen, omgevingen en gebeurtenissen.
Gesimuleerd realisme en keuzevrijheid waren ook positief geassocieerd met genot, maar minder sterk. Gesimuleerd realisme betekent dat de geprogrammeerde spelregels een virtueel gedrag mogelijk maken dat lijkt op gedrag in de werkelijkheid. Keuzevrijheid betekent de gelijkenis tussen keuzes in de game en keuzes in de werkelijkheid.
Sociaal realisme (de mate waarin locaties en personages overeenstemmen met de geschiedkundige realiteit) bleek niet significant geassocieerd met genot, ondanks dat spelers dit aspect als meest realistisch beschouwden.
Vandewalle, A., Daneels, R., Simons, E., & Malliet, S. (2023). Enjoying My Time in the Animus: A Quantitative Survey on Perceived Realism and Enjoyment of Historical Video Games. Games and Culture, 18(5), 643–663. https://doi.org/10.1177/15554120221115404
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.