Hoe streamingplatformen de sportwereld veranderen: over uitzendrechten
Steeds vaker verwerven streamingplatformen zoals DAZN of Netflix de uitzendrechten voor grote sportevenementen en -competities. De platformisering van de media-industrie verandert dan ook sterk de manier waarop deze sportevenementen worden uitgezonden en hoe mediagebruikers sportcontent beleven. Aan de hand van talloze internationale voorbeelden biedt dit boek een diepgaande analyse van de veranderingen binnen de industriewaardenketen en bespreekt de belangrijkste strategieën en aandachtspunten van commerciële en publieke mediaorganisaties en sportorganisaties. Bovendien bespreekt het boek de uitdagingen voor beleidsmakers op het vlak van het verzekeren van eerlijke en open concurrentie, het vrijwaren van sport op ‘kosteloze televisie’ en het aanpakken van piraterij.
Studie over
streaming
sport
televisie
mediabeleid
Onderzoeksmethode(n)
Analyse
Medium/technologie
Televisie/video
Internet
Soort publicatie
Boek(hoofdstuk)
Tags
beleid
media gebruik
sportmediarechten
Kerninzichten
De consumptie van sportcontent verandert. Integrale live-uitzendingen blijven belangrijk, maar er is een groeiende populariteit van live clips, podcasting, documentaires of andere nieuwe (en vaak digitale) formats.
Voor publieke omroeporganisaties vormt het aanbieden van sportuitzendingen een onmisbare component in het vervullen van hun publieke opdracht. Sport brengt mensen bij elkaar en zorgt voor een gemeenschapsgevoel.
Livesport blijft een aanzienlijke bron van marktmacht in de media-economie. Terwijl sports voor betaaltelevisieoperatoren een essentiële levenslijn is geworden, zoeken streamingplatformen naar nieuwe vormen om betalende gebruikers aan te trekken.
Sportorganisaties staan voor belangrijke strategische afwegingen bij het verkopen en vermarkten van hun uitzendrechten. Ten eerste kunnen ze kiezen tussen exclusieve of niet-exclusieve verkoop. Ten tweede kunnen ze kiezen tussen een verkoop aan een betalend platform (maximaliseren inkomsten) of verkoop aan een gratis platform (maximaliseren bereik en populariteit).
Sportuitzendingen zijn voor streamingplatformen uitermate instrumenteel om hun advertentie-inkomsten te verhogen: sport is nu eenmaal hét genre bij uitstek dat live wordt bekeken.
Sportorganisaties worden in toenemende mate mediabedrijven, verspreiden eigen content via socialemediaplatformen of lanceren hun eigen streamingdiensten zoals F1 TV of FIFA+. Hoewel eigen diensten mooie commerciële opportuniteiten met zich meebrengen, zijn er ook aanzienlijke financiële risico’s aan verbonden.
Evens, T. & Smith, P. (2024). Sports media rights in the age of streaming and platformisation. Routledge.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.