Netflix investeert in lokale producties en franchises, zoals de Belgisch-Nederlandse serie Undercover en de spin-off Ferry. Met gebruik van lokale verhalen en samenwerkingen met regionale partners speelt Netflix in op de voorkeuren van specifieke doelgroepen. Deze strategie, gecombineerd met franchise-ontwikkeling, helpt om zowel lokale als internationale kijkers aan te trekken. Door een mix van tekstuele analyse, interviews en mediastudies laat dit onderzoek zien hoe Netflix zijn globale strategie aanpast aan lokale markten, wat resulteert in succesvolle cross-culturele producties in de Lage Landen. Undercover toont hoe Netflix met slimme strategieën, lokale samenwerkingen en sterke verhalen een internationaal succes kan maken van een productie uit een kleine markt. Het project is een blauwdruk geworden voor hoe streamingplatforms wereldwijd kunnen werken.
CIMS, Vakgroep Communicatiewetenschappen, Universiteit Gent
Cuelenaere, E., Joye, S. (2024). From Undercover to Ferry: SVOD Franchise Development in Small European Audiovisual Markets. In: Meir, C., Smits, R. (eds). European Cinema in the Streaming Era. Palgrave European Film and Media Studies. Palgrave Macmillan, Cham.
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.
Nieuw onderzoek en inzichten rond media in Vlaanderen in je mailbox?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Volg ons op LinkedIn.
Jouw onderzoek toevoegen? Geef het hier door.