Ondanks de wereldwijde populariteit van eSports, worden ze nog vaak stereotiep weergegeven in Vlaamse media. Deze studie van 103 krant- en magazineartikelen over het onderwerp toonde aan dat eSports vaak worden vergeleken met traditionele sporten, maar ook dat eSports een "big business" is die veel omzet genereert. Tegelijkertijd worden spelers vaak geassocieerd met luiheid en worden vrouwelijke spelers vaak genegeerd in de berichtgeving. Meer overheidsinvesteringen kunnen helpen bij het verbeteren van de beeldvorming van eSports en bij het aanpakken van deze stereotypen in de media.
Studie over
Media-inhoud
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Framinganalyse
Medium/technologie
Printmedia
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Gaming
frames
stereotypen
eSports
Kerninzichten
Gebruikte frames: Er wordt met verschillende frames bericht over eSports, namelijk frames over de game en gaming industrie, maar ook over eSports spelers.
Legitimiteit van eSports: Kranten benadrukken vaak de gelijkenissen tussen eSports en traditionele sporten, zoals voetbal, om eSports te legitimeren. Ze beschrijven eSports als een lucratieve industrie vergelijkbaar met film en muziek.
Stereotypering van spelers: Ondanks positieve representaties van eSports als industrie en sommige bekende eSporters die worden voorgesteld als beroemdheden met veel geld, worden spelers vaak negatief omschreven, bijvoorbeeld als lui en verslaafd. Vrouwelijke professionele spelers worden vaak genegeerd, wat het stereotype van gaming als een mannelijke activiteit versterkt.
Overheid en eSports: De overheid wordt in berichtgeving vaak verantwoordelijk gehouden voor het gebrek aan investeringen en erkenning van eSports als een echte sport. Een betere erkenning door de overheid zou de ontwikkeling van eSports in Vlaanderen kunnen stimuleren en stereotype beelden helpen doorbreken.
Initiatieven ter ondersteuning: Recente initiatieven, zoals belastingvoordelen voor investeerders in de game-industrieën en de oprichting van speciale eSports-centra, tonen een groeiende erkenning en ondersteuning van eSports in Vlaanderen.
Educatieve mogelijkheden: Door eSports te integreren in educatieve programma's kan de industrie nieuwe kansen bieden voorjongeren, maar momenteel ligt de focus vooral op traditionele voorbereiding op de arbeidsmarkt.
Gendergelijkheid: Overheidsinterventies kunnen ook helpen om genderongelijkheden in eSports aan te pakken, vergelijkbaar met inspanningen in de traditionele sportsector.
De Donder, S., Robeers, T., & Daneels, R. (2023). Virtual athlete or ultimate nerd? A framing analysis of eSports in Flemish printed media. Sport in Society, 26(5), 757–773.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.