Historische games kunnen toerisme naar afgebeelde locaties bevorderen
Historische videogames die zich afspelen op beroemde plekken uit de wereldgeschiedenis zijn steeds populairder. Via een bevraging van internationale fans van de Assassin's Creed-franchise over hun ervaringen met vier verschillende historische games, vonden onderzoekers dat een 'gevoel van plaats' ook bijdraagt aan toeristische interesse. Dit benadrukt het belang van ervaren realisme bij het spelen van historische videogames.
Studie over
games
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
Videogame
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
mediabeleving
toerisme
geschiedenis
Kerninzichten
Videogames in historische settings worden steeds populairder. Denk bijvoorbeeld aan de Assassin's Creed-reeks.
Plezier hebben aan moderne historische games hangt samen met het ervaren realisme. Zo gebruikten twee recente Assassin's Creed-spellen Parijs en Londen als spelomgeving. Oudere spellen uit de reeks speelden zich af in Egypte en Griekenland.
Een gevoel van plaats is belangrijk voor waardering, vooral in moderne historische games.
Een sterk gevoel van plaats verhoogt de intentie om naar de historische locaties te reizen.
Zintuiglijk realisme speelt een grote rol in de beleving van de games. Zintuiglijk realisme is de mate waarin graphics en audio van een game de speler volledig absorberen.
Keuzevrijheid en gesimuleerd realisme dragen bij aan de waardering van historische games. Gesimuleerd realisme betekent dat de geprogrammeerde spelregels een virtueel gedrag mogelijk maken dat lijkt op gedrag in de werkelijkheid. Keuzevrijheid betekent de gelijkenis tussen keuzes in de game en keuzes in de werkelijkheid.
Bowman, N. D., Vandewalle, A., Daneels, R., Lee, Y., & Chen, S. (2023). Animating a Plausible Past: Perceived Realism and Sense of Place Influence Entertainment of and Tourism Intentions From Historical Video Games. Games and Culture, 0(0). https://doi.org/10.1177/15554120231162428
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.