Televisie en sociale media met vrouwen in niet-stereotiepe beroepen spelen positieve rol bij beeldvorming jongeren
De studie onderzoekt de invloed van televisieserie's en socialemediaberichten die vrouwen in stereotiep mannelijke beroepen tonen op adolescenten. Onder meer bekijkt het de invloed ervan op de overtuigingen van adolescenten over de verdeling van professionele taken tussen mannen en vrouwen volgens traditionele genderstereotypen. Laat-adolescenten die meer dan gemiddeld vrouwen in niet-stereotiepe beroepen zien in tv-series of op sociale media in vergelijking met hun leeftijdsgenoten geloofden sterker dat deze media waardevolle informatie over vrouwen in atypische beroepen inhielden. Jongeren die zo een serie meer dan gemiddeld keken in vergelijking met hun leeftijdsgenoten hadden ook minder stereotiepe denkbeelden over de rolverdeling van mannen en vrouwen in beroepen.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
Sociale media
Televisie/video
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
diversiteit
Sociale media
genderrollen
televisie
Kerninzichten
1.286 adolescenten deden mee aan de bevraging die in drie golven waartussen steeds vier maanden zat.
Het bekijken van tv-series waarin vrouwen ongebruikelijke beroepen hebben, kan helpen om vooroordelen over beroepen van mannen en vrouwen te verminderen. Dit onderzoek kijkt niet alleen naar tv-series, maar ook naar berichten op sociale media waarin vrouwen in leidinggevende posities worden getoond.
jongeren die vaker naar deze series kijken in vergelijking met hun leeftijdsgenoten, hebben minder stereotype ideeën over beroepen.
Leeftijd kan een rol spelen in hoeveel invloed deze content heeft. Bij jongere kinderen zou deze content een effect kunnen veroorzaken. Er is meer onderzoek nodig naar hoe kinderen beïnvloed worden door dit soort content.
Niet alle content doorbreekt stereotypen even goed. Het is mogelijk dat de portrettering van vrouwen in leidinggevende posities niet krachtig genoeg is om bestaande ideeën te veranderen.
Het is ook belangrijk hoe goed jongeren vrouwen in deze beroepen in het echt kennen. Mogelijks zouden belangrijke personen in de offline omgeving (bv. vrouwen in atypische beroepen) een rol kunnen spelen in hoe jongeren vrouwen in atypische beroepen in series of op sociale media percipiëren. Meer onderzoek is hierover nodig.
Vranken, I., Devos, S. & Vandenbosch, L. Counter-Stereotypical Career-Related Media Content and Adolescents’ Professional Sexism: A Longitudinal Study of Woman Boss Television Series and Social Media Posts. Sex Roles89, 288–310 (2023). https://doi.org/10.1007/s11199-023-01391-9
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.