Digimeter 2023: hoe gaan Vlamingen om met (nieuws)media, technologie en AI?
De Imec.digimeter is een toonaangevende studie die diepgaande inzichten biedt in de digitale gewoonten, vaardigheden, attitudes en technologische trends van de Vlamingen. In 2023 werd voor de zestiende editie een vragenlijst ingevuld door 2.835 respondenten over heel Vlaanderen. Lees hier de belangrijkste resultaten van de Digimeter 2023!
Studie over
Volwassenen (>18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
App
Artificiële intelligentie (AI)
Internet
Printmedia
Radio/audio
Smartphone
Sociale media
Tablet
Televisie/video
Videogame
Soort publicatie
Rapport
Tags
Mediagebruik
Artificiële intelligentie
journalistiek
Mediawijsheid
Nieuws
Kerninzichten
Vlamingen zijn steeds meer geneigd om digitale diensten te gebruiken, maar we zien ook een opmars van het aantal mensen dat kiest voor een hybride vorm waarbij zowel online als offline dienstverlening wordt gebruikt. Zo shopt bijvoorbeeld 49% zowel digitaal als offline (+11%), terwijl slechts 8% (+1%) dit enkel digitaal doet.
Smartphones zijn onmisbaar geworden: voor 64% (+6%) van de Vlamingen is dit het meest onmisbare toestel voor persoonlijk gebruik. We gebruiken de smartphone dan vooral voor het lezen van nieuws, kijken naar tv-programma's en om online aankopen te doen.
Zorgen groeien over de toenemende afhankelijkheid van smartphones, waarbij velen zichzelf als verslaafd beschouwen en moeite hebben om hun gebruik onder controle te houden. Vooral bij jongeren is het probleem groot: 63% (+6%) zegt zelf te veel tijd te spenderen op zijn smartphone en 43% (+8%) noemt zichzelf verslaafd.
Hoewel het aantal mensen dat dagelijks live televisie kijkt afneemt, zijn online platformen van lokale media (zoals VRT max en VTM Go) in opkomst en winnen ze terrein ten opzichte van internationale streamingdiensten. Ondertussen tekent zich echter nog een verschuiving af: personenmerken en influencers weten dit jaar ook heel wat Vlamingen naar hun videokanalen te lokken.
Meer Vlamingen maken gebruik van digitale hulpmiddelen voor gezondheids- en sportdoeleinden (41%, +3%), waarbij velen ervan overtuigd zijn dat het hen helpt gezonder te leven.
De toegangskloof is aan het verkleinen, maar ze is nog steeds aanwezig. 19% van de Vlamingen (+2%) geeft aan minstens één extra computer of tablet nodig te hebben zodat iedereen wanneer nodig online kan zijn. Dit cijfer ligt nog iets hoger (25%, +2%) bij Vlamingen met een lager inkomen. Ook een goede internetverbinding is budgettair soms moeilijk: 20% (-6%) kan zich thuis geen beter internet veroorloven.
Podcasts worden steeds populairder: 57% (+5%) noemt zichzelf een gebruiker en 26% (+3%) noemt zich een gewoontegebruiker (luistert minstens maandelijks). Vooral Spotify blijft hét platform om podcasts te luisteren (52%, +10%), maar ook apps en websites van Vlaamse mediamerken doen het goed (31%, +7%).
2023 is het jaar van de doorbraak van AI: 18% gaf aan generatieve AI-diensten te kennen en deze minstens maandelijks te gebruiken (vaak om de diensten te verkennen of om efficiëntiewinst te zoeken voor werk). Bovendien kent 90% van de bevraagden het begrip AI en kan 57% het begrip uitleggen. Alhoewel demeesten onder de indruk zijn van wat AI allemaal kan (69%), is een groot deel ook bezorgd dat AI foute informatie kan helpen verspreiden (71%).
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.