Sinds de opkomst van streamingplatformen zoals Disney+ en Netflix, hebben publieke omroepen het moeilijker om hun doelpubliek te bereiken. Daarom gaan heel wat publieke omroepen samenwerkingen aan om mee te gaan in deze evolutie. Dit boekhoofdstuk gaat over Streamz, een Vlaamse Subscription Video-on-Demand (SVoD) dienst. De auteur voerde een casestudie uit van het beleid en strategische proces dat voorafging aan de lancering van dit platform. Daarvoor analyseerde hij openbare documenten, schriftelijke en mondelinge verslagen van evenementen in de sector, beleidsdocumenten en krantenartikelen. De analyse focust vooral op hoe discussies rond het initiatief om Streamz te lanceren werden geformuleerd in publieke statements, en hoe deze verklaringen eigenlijk weergeven wat de rol en positie van de publieke omroep is.
Studies in Media, Innovation and Technology (Imec-SMIT), VUB
Raats, T. (2023). Public service media caught between public and market objectives: The case of the “Flemish Netflix”. In M. Puppis, & C. Ali (Eds.), Public service media’s contribution to society: RIPE@2021 (pp. 111–130). Nordicom, University of Gothenburg.
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.
Nieuw onderzoek en inzichten rond media in Vlaanderen in je mailbox?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Volg ons op LinkedIn.
Jouw onderzoek toevoegen? Geef het hier door.