Oudere vrouwelijke filmrollen in romcoms stereotiep en beperkt in diversiteit
De media benadrukt steeds vaker de aanwezigheid van oudere vrouwen op het scherm. Dit onderzoek analyseerde hoe oudere vrouwen worden afgebeeld in Hollywood's romantische komedies uit de periode 2000-2021. Van de 44 bekeken films bevatten twintig één of meerdere personages van 60 jaar en ouder. Hoewel er meer oudere vrouwelijke personages waren dan in eerdere studies, was de diversiteit beperkt. De meeste oudere personages waren begin zestig, wit, middenklasse, zonder beperkingen en heteroseksueel. Personen uit etnische minderheden, seksuele minderheden en met beperkingen waren bijna afwezig. Veelgebruikte stereotypes zoals de 'golden ager' en de 'zeur' bevestigen de ideeën en attitudes tegenover ouder worden.
Studie over
Ouderen (>65 jaar)
Media-inhoud
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Film/cinema
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
diversiteit
lgbti
Kerninzichten
Oudere vrouwen verschijnen regelmatig in romantische komediefilms, omdat dit genre vaak vrouwen als doelgroep heeft. Helaas tonen deze films weinig diversiteit in de weergave van oudere personages.
Positieve stereotypen domineren de weergave van oudere personages in deze films. De meest voorkomende positieve stereotypen zijn de 'golden ager' en de 'perfecte grootouder'.
Negatieve stereotypen, zoals de 'feeks' en de 'zeur', worden minder vaak gebruikt.
Er is weinig vertegenwoordiging van oudere volwassenen met een niet-normatieve seksuele oriëntatie of genderidentiteit.
Oudere vrouwen worden vaak in kleinere rollen afgebeeld en hebben weinig diversiteit in hun representatie.
Er is behoefte aan een meer diverse weergave van oudere personages in romantische komedies, om een positiever beeld van ouder worden te bevorderen.
De Sutter, F. & Van Bauwel, S., (2023) “Uncovering the Hidden Bias: A Study on Ageism in Hollywood's Portrayal of Ageing Femininities in Romantic Comedies (2000-2021)”, DiGeSt - Journal of Diversity and Gender Studies 10(1): 2, 18-34. doi: https://doi.org/10.21825/digest.85865
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.