Facebook-nieuws over COVID-19 meer subjectief en gepolariseerd dan krantenkoppen
Facebook is een belangrijk platform voor nieuwsmedia. Deze studie onderzocht 140.359 berichten van 17 mainstream en alternatieve nieuwsmedia in Vlaanderen tijdens het eerste jaar van de COVID-19 pandemie. De resultaten toonden aan dat statusberichten meer kans hadden om subjectief en gepolariseerd te zijn dan koppen van nieuwsartikels, vooral in de eerste maanden van de pandemie.
Studie over
Media-inhoud
Onderzoeksmethode(n)
Digitale methoden
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Sociale media
journalistiek
Nieuws
Kerninzichten
Slechts 35,87% van de Facebook-berichten van Vlaamse nieuwsmedia ging over COVID-19.
Statusberichten op Facebook zijn subjectiever en meer gepolariseerd dan koppen van nieuwsartikels.
COVID-19-berichten zijn minder subjectief en minder positief dan andere nieuwsberichten.
Alternatieve media gebruiken vaker emoji's en leestekens zoals vraagtekens en uitroeptekens.
Het gebruik van emoji's nam geleidelijk toe tijdens de pandemie.
Vraagtekens waren gebruikelijker bij COVID-19-gerelateerde berichten, maar uitroeptekens waren minder gebruikelijk in nieuwsberichten over COVID-19.
Neutrale berichten waren in het algemeen het meest voorkomend, gevolgd door subjectieve en gepolariseerde berichten.
Linkse media gebruikten vaker vraagtekens dan rechtse media bij COVID-19-berichten.
Rechtse media gebruikten meer emoji's en uitroeptekens dan linkse media bij COVID-19-berichten.
Hendrickx, J., Van Remoortere, A., & Opgenhaffen, M. (2023a). News packaging during a pandemic: A computational analysis of news diffusion via Facebook. Discourse & Communication (Print), 17(6), 701–720. https://doi.org/10.1177/17504813231177280
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.