Is er een relatie tussen seksisme en celebrity bashing over uiterlijk?
Deze studie onderzocht waarom tieners bekende mensen online vaak bekritiseren vanwege hun uiterlijk (body-shaming en slut-shaming als vormen van celebrity bashing). De resultaten, op basis van een survey bij 248 tieners, tonen aan dat attitudes, normen en perceptie van controle een rol spelen in dit gedrag. Ook vonden ze dat seksistische overtuigingen hieraan bijdragen. Dit onderzoek suggereert dus dat het online bekritiseren van bekende mensen vanwege hun uiterlijk een indicator kan zijn van seksistische overtuigingen.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Beroemdheden
stereotypen
Sociale media
celebrity bashing
seksisme
Kerninzichten
De intenties van tieners om aan celebrity bashing op vlak van uiterlijk te doen op platformen zoals TikTok zijn over het algemeen laag.
De resultaten tonen aan dat bepaalde factoren leiden tot een hogere intentie om aan celebrity bashing op vlak van uiterlijk te doen:
Een meer accepterende houding hebben ten opzichte van celebrity bashing
Meer mensen in je omgeving hebben die aan celebrity bashing doen
Geloven dat je aan celebrity bashing kan doen (je hebt er de controle over)
De factor met de sterkste invloed bleek de controle te zijn, dus geloven dat je aan celebrity bashing kan doen.
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat het heel makkelijk is om aan celebrity bashing te doen. Je kan het anoniem doen en de kans is klein dat je erop wordt aangesproken door de bekende persoon in kwestie.
De invloed van descriptieve normen (= wat anderen doen) is groter dan die van injunctieve normen (= wat anderen vinden dat er zou moeten gebeuren).
Mogelijks kan dit verklaard worden doordat injunctieve normen minder duidelijk zijn, je moet namelijk met anderen in gesprek gaan om erachter te komen wat ze ergens over denken.
Ook seksisme speelt een significante rol: tieners met sterkere seksistische opvattingen zijn meer geneigd om deel te nemen aan celebrity bashing op vlak van uiterlijk.
Blootstelling aan TikTok had geen invloed op de intenties tot celebrity bashing op vlak van uiterlijk, wat tegen de verwachtingen van de onderzoeker inging.
Dit onderzoek toont aan dat het toevoegen van culturele variabelen, zoals seksisme, aan de traditionele Theory of Planned Behavior kan helpen om gedrag beter te begrijpen en dus om interventies effectiever te maken.
Ouvrein, G. (2023). Celebrity appearance-shaming: Innocent bashing forms or reconfirming gender norms? A study into the explanations of adolescents’ celebrity appearance-shaming intentions. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 17(2), Article 3. https://doi.org/10.5817/CP2023-2-3
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.