In de traditionele media wordt (het eten van) vlees vaak aan mannelijkheid gelinkt, wat de manier waarop we naar eten kijken beïnvloedt. Deze studie onderzoekt of deze genderpatronen ook op sociale media te vinden zijn. Door Tweets te analyseren, toonden de onderzoekers aan dat mannen inderdaad meer over vlees Tweeten en meer geneigd zijn om negatief te staan tegenover vegetarisch en veganistisch eten.
Studie over
Media-inhoud
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
vegan
veg*ns
vegetarisch
Sociale media
gender
vleeseters
Kerninzichten
De onderzoekers analyseerden 1842 Tweets en voerden hierop een inhoudsanalyse uit. Ze focusten op het onderwerp van de Tweet en het sentiment.
De resultaten tonen aan dat mannen significant meer over vlees Tweeten dan vrouwen. Vrouwen posten dan weer significant meer Tweets over veganisme.
Op vlak van sentiment blijkt dat mannen meer geneigd zijn om iets negatiefs te posten (over veganisme), terwijl vrouwen meer geneigd zijn om iets positiefs te posten (over veganisme). De onderzoekers vonden echter geen significante genderverschillen op vlak van sentiment in Tweets over vlees.
Hoewel het aantal negatieve tweets klein is, kunnen ze een groot effect hebben vanwege de negativity bias, waarbij negatieve reacties meer impact hebben dan positieve. Dit kan ervoor zorgen dat genderstereotypen over vlees en mannelijkheid zich verder verspreiden.
De onderzoekers waarschuwen dat de negatieve houding van mannen tegenover vegetarisch/veganistisch eten kan bijdragen aan het idee dat een dieet zonder vlees niet mannelijk is, maar eerder wordt geassocieerd met vrouwelijkheid. Hierdoor kan de consumptie van vlees door mannen worden gezien als een manier om mannelijkheid uit te drukken, wat op zijn beurt kan leiden tot ongezondere en minder duurzame eetgewoonten.
Peeters, A., Ouvrein, G., Dhoest, A., & De Backer, C. (2023). “Go eat some grass”: gender differences in the Twitter discussion about meat, vegetarianism and veganism. The Journal of Social Psychology, 1–5. https://doi.org/10.1080/00224545.2023.2253982
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.