Media-aandacht voor protest hoger bij actuele thema's
Door de televisieverslaggeving van 1.277 protesten in België (2003-2019) te analyseren, onderzoeken we de dynamiek tussen media en protesten. De meeste protesten veranderen de aandachtscyclus van media niet, maar sommige leiden tot aanzienlijk meer media-aandacht, vooral wanneer er al aandacht is voor het onderwerp. Het blijkt dat de aandachtscycli van de media meer invloed hebben dan de kenmerken van het protest zelf, wat suggereert dat protestgroepen vooral moeten inspelen op kansen in de media om hun agenda te zetten, in plaats van te proberen de media te dwingen hun kwestie te behandelen. Dit heeft belangrijke gevolgen voor ons begrip van hoe protestgroepen de nieuwsagenda beïnvloeden.
Studie over
Media-inhoud
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Internet
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
journalistiek
protest
Burgerschap
Mediaproductie
Kerninzichten
Veel protesten falen erin om de media-aandacht te veranderen. Sommige protesten trekken onverwachts veel aandacht, vooral als er al media-aandacht is voor het onderwerp.
De impact van protest varieert sterk, met sommige protesten die aanzienlijke aandacht genereren en andere niet.
De kenmerken van media-aandacht zelf, zoals of het al stijgt, hebben meer invloed op het effect van protest dan de kenmerken van het protest zelf.
Protest moet strategisch inspelen op media-aandachtcycli om effectief te zijn. Het belangrijkste voor protest om impact te hebben, is om goed afgestemd te zijn op de media-agenda.
De resultaten wijzen erop dat protest vooral afhankelijk is van het benutten van kansen in de media-agenda, in plaats van te proberen nieuwswaardigheid te signaleren.
Ruud Wouters & Jonas Lefevere (2023) Making their Mark? How protest sparks, surfs, and sustains media issue attention, Political Communication, 40:5, 615-632, DOI: 10.1080/10584609.2023.2188499
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.