In dit artikel wordt onderzocht hoe de concentratie op de mediamarkt nieuwsdiversiteit beïnvloedt. Met een dataset van 1.419.479 artikelen van de vier grootste Vlaamse kranten (2018-2021) wordt bekeken hoe nieuwsinhoud verandert door fusies en overnames. Er wordt vastgesteld dat nieuwsinhoud steeds meer op elkaar lijkt binnen dezelfde mediabedrijven. Dit onderzoek breidt eerdere studies uit over de impact van mediaconcentratie op nieuwsdiversiteit. Door middel van geautomatiseerde tekstvergelijkingen wordt de toenemende homogeniteit van nieuwsinhoud in Vlaanderen en daarbuiten aangetoond.
Department of Communication, University of Copenhagen
Department of Communication, Wageningen University and Research
Hendrickx, J., & Van Remoortere, A. (2024). Exploring the link between media concentration and news content diversity using automated text analysis. Journalism, 25(2), 353-371. https://doi.org/10.1177/14648849221136946
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.
Nieuw onderzoek en inzichten rond media in Vlaanderen in je mailbox?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Volg ons op LinkedIn.
Jouw onderzoek toevoegen? Geef het hier door.