Nieuwsberichtgeving over COVID-19: stijging in comments en lachende emojis
Belgische nieuwsmedia gebruiken sociale media zoals Facebook om hun artikels online te verspreiden en om meer lezers aan te trekken, maar ze zijn afhankelijk van de algoritmen van deze platformen. In deze studie analyseren de onderzoekers de interactie met 140.359 Facebook-posts van 17 Belgische nieuwsmerken tussen maart 2020 en 2021. De resultaten tonen aan dat berichten over COVID-19 meer interactie genereren, en dit meer bij mainstream media dan bij alternatieve media.
Studie over
Media-inhoud
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Digitale methoden
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Covid 19
Nieuws
Sociale media
publiek
Kerninzichten
De berichtgeving tussen maart 2020 en maart 2021 werd verrassend genoeg niet helemaal gedomineerd door COVID-19 nieuws: zo'n 35% van de geïdentificeerde artikels ging over COVID-19. Alternatieve media berichtten minder vaak over de pandemie (29,65%) in vergelijking met mainstream media (37,14%).
In de eerste drie maanden van de onderzochte periode was het aandeel COVID-19 berichtgeving groot (bijna de helft van alle posts), maar dat daalde in de maanden daarna. In de laatste onderzochte periode (december 2020 tot maart 2021) was er opnieuw meer berichtgeving door de lancering van de vaccinatiecampagne.
Uit het onderzoek blijkt dat mensen meer in interactie gingen met nieuwsberichten over COVID-19 op Facebook dan met andere soorten nieuws. Hoewel het aantal likes en shares geleidelijk aan daalde tijdens de onderzochte periode, steeg het aantal comments. De onderzoekers suggereren dat mensen dus vaker hun stem gebruikten om meningen te uiten over de maatregelen, maar ze kunnen dit niet met zekerheid stellen omdat het onderzoek niet keek naar de inhoud van de comments.
Het onderzoek keek ook naar het gebruik van de verschillende emojis als reactie. De knuffel-emoji en boze emoji stegen eerst in gebruik, maar daalden in de laatste periode. De lachende emoji geeft het interessantste resultaat: het gebruik steeg gestaag en was zelfs de meest gebruikte emoji in de laatste onderzochte periode (behalve de gewone like-emoji).
Posts over COVID-19 van alternatieve nieuwsmedia kregen meer likes, comments en shares dan posts van mainstream nieuwsmedia. Maar wanneer de onderzoekers deze variabelen toevoegen in een model met controlevariabelen, blijkt dat mainstream media 1,09 keer meer interactie genereren dan alternatieve media.
De resultaten tonen een verschil aan in gebruikte emojis als reactie tussen mainstream en alternatieve media: de boze en lachende emoji werden vaker gebruikt bij posts van alternatieve media, terwijl de verbaasde en verdrietige emoji meer werden gebruikt bij mainstream media.
Ook tussen de verschillende alternatieve media is er een verschil: de lachende emoji werd amper gebruikt bij linkse alternatieve media (zoals De Wereld Morgen en MO*), terwijl die meer werd gebruikt bij rechtse alternatieve media (zoals PAL NWS en Newsmonkey).
Hendrickx, J., Van Remoortere, A., & Opgenhaffen, M. (2023). Love, like or angry in times of COVID-19? Analysing news brands’ audience engagement on Facebook amidst a pandemic. Journalism and Media, 4(3), 931–945. https://doi.org/10.3390/journalmedia4030060
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.