Nieuwsberichtgeving over Youth for Climate: overwegend positieve framing
In het begin van 2019 inspireerde de Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg jongeren wereldwijd om zich massaal in te zetten voor een ambitieuzer klimaatbeleid. De nieuwsmedia besteedden uitgebreid aandacht aan deze klimaatactivisten. Aangezien de demonstraties voornamelijk op schooldagen plaatsvonden, waren openbare debatten over de rechten, plichten en politieke invloed van jongeren gespannen en gepolariseerd. In deze studie wordt onderzocht hoe de Youth for Climate-beweging in vier Vlaamse kranten werd belicht. Gebaseerd op een analyse van 126 krantenartikelen vonden de onderzoekers zes invalshoeken. De meeste invalshoeken dagen de gangbare opvattingen over de politieke invloed van jongeren uit, terwijl opvallend weinig het idee steunen dat jongeren ongeschikt zijn voor de politiek.
Studie over
Media-inhoud
Onderzoeksmethode(n)
Framinganalyse
Medium/technologie
Printmedia
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
frames
Nieuws
klimaatverandering
protest
Burgerschap
Kerninzichten
Op basis van een framinganalyse vonden de onderzoekers zes invalshoeken of "frames" waarmee de jongeren van Youth for Climate werden omschreven
Boze jongeren: Jonge klimaatactivisten uitten zich vol emotie en frustratie over een falend klimaatbeleid en politieke luiheid, met krachtige emotionele taal en protesten.
De belofte van de jeugd: De klimaatactivisten werden gezien als krachtige "change makers" die de discussie over klimaatverandering domineerden en politici dwongen tot actie.
De integere jongeren: De klimaatactivisten werden als betrouwbaar en oprecht gezien, met diepgaande kennis en vastberadenheid om te handelen voor het milieu.
Jonge oplichters: Sommige jonge klimaatdemonstranten werden bekritiseerd als hypocriet en onbetrouwbaar. Hun acties en eisen werden in twijfel getrokken.
Goed burgerschap: De klimaatactivisten werden gezien als verantwoordelijke burgers die op een vreedzame wijze hun stem lieten horen, zelfs als dat betekent dat ze lessen zouden missen.
Ongehoorzame jeugd: Kritiek op klimaatdemonstranten als onverantwoordelijke scholieren, waarbij hun gedrag als roekeloos werd afgeschilderd.
Drie van deze frames waren dominant in de onderzochte media: boze jongeren, de belofte van de jeugd en de integere jongeren.
De media leken de jonge klimaatactivisten eerder serieus te nemen en erkenden hun impact op het politieke en publieke debat. Ze benadrukten ook het potentieel van jongeren om de wereld te veranderen. De media besteedden weinig aandacht aan de aspecten van geweld en wanorde en focusten ook weinig op het spijbelen van de jongeren.
Poot, F., & Bauwens, J. R. (2022). ‘Like the Oceans We rise’: News frames on Youth for climate. Young (Stockholm. 1993), 31(2), 107–123. https://doi.org/10.1177/11033088221115964
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.