De (on)partijdigheid van nieuwsmedia is al lange tijd een punt van discussie onder politici, journalisten en academici. De opkomst van het 'fake news'-mantra, vooral door Trump, heeft dit debat verder aangewakkerd. In dit boek proberen academici via inhoudsanalyses te achterhalen of nieuwsmedia (on)partijdig zijn. Maar net zo belangrijk is hoe burgers en politici dit ervaren. Daarom gaan ze dieper in op de subjectieve percepties van burgers, politici en journalisten. Ten slotte, analyseren de auteurs of mediakritiek van politici een invloed heeft op de mening van burgers over de media. Zo maken ze de mogelijk vicieuze cirkel rond: beïnvloedt wantrouwen het gedrag van politici, wat leidt tot meer wantrouwen en een negatief beeld over media bij burgers?
Media, Movement and Politics (M²P), Universiteit Antwerpen
Amsterdam School of Communication Research (ASCoR), Universiteit van Amsterdam
Strategic Communication Group (COM), Universiteit Wageningen
Soontjens, K.; Beckers, K.; Van Remoortere, A. (2023). Journalistiek uit Balans? Inhoud, percepties, en gevolgen van partijdigheid van de Vlaamse media. ASP.
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.
Nieuw onderzoek en inzichten rond media in Vlaanderen in je mailbox?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Volg ons op LinkedIn.
Jouw onderzoek toevoegen? Geef het hier door.