Een stand van zaken van sociale media, influencers en content creators in België. Inzichten uit de SMI Barometer 2023
Een kwart van de Belgen tussen 16 en 39 jaar die influencers, content creators of celebrities volgen op sociale media, kocht de voorbije drie maanden iets door hun toedoen. Die influencers hebben niet enkel een belangrijke commerciële impact, ze zorgen voor een gezondere levensstijl. Dat blijkt uit onderzoek van Arteveldehogeschool en handelsfederatie Comeos bij 5.663 Belgen tussen 16 en 39 jaar.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
Volwassenen (>18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Interviews
Medium/technologie
Sociale media
App
Soort publicatie
Rapport
Tags
Mediagebruik
Online relaties
Sociale media
Kerninzichten
Influencers hebben nog steeds een belangrijke commerciële invloed, in het bijzonder op jongeren. 7 op 10 Belgen volgen influencers op sociale media, bij 16 tot 24-jarigen stijgt dat zelfs tot 8 op 10. Influencers, content creators en celebrities gaan vaak samenwerkingen met merken aan om reclame te maken voor hun producten of diensten. En die reclame werkt, want hun volgers geven aan dat ze meer informatie opzoeken (2 op 5), een merk volgen via sociale media (1 op 3) of een aankoop doen (1 op 4) door een post.
Influencers doen gezonder leven. Naast een duidelijke commerciële impact beïnvloeden influencers ook de levensstijl van de Belgen en stimuleren ze gezond gedrag. Bij jongeren is hun impact het grootst. Bijna twee op vijf 16- tot 24-jarigen gingen (meer) sporten door influencers, ruim een kwart ging gezonder eten.
Dagelijks socialemediagebruik. 16-39-jarige Belgen zijn frequente gebruikers van sociale media. Instagram (70%), Facebook (69%), WhatsApp (66%), Messenger (65%) en YouTube (61%) zijn de populairste socialemediaplatformen als we kijken naar dagelijks gebruik. YouTube is dan weer het meest ingeburgerde sociale mediaplatform, 93% van de Belgen (16-39 jaar) maakt er wel eens gebruik van.
Onder jongeren zijn Instagram (86,6%), Snapchat (74,2%) en TikTok (69,1% dagelijks gebruik) de populairste platformen. TikTok is duidelijk een mainstream socialemediaplatform geworden onder jongeren. Na een sterke stijging in 2021, is de groei van TikTok onder jongeren nu meer gestaag (+6,4% dagelijks gebruik vergeleken met vorig jaar). Net als TikTok 2 jaar geleden wint BeReal aan populariteit bij (vooral Nederlandstalige) jongeren (36% dagelijks gebruik). Bij de 25-plussers bestaat de top 3 uit Facebook (77,2%), WhatsApp (71,6%) en Messenger (65,4% dagelijks gebruik).
Motivaties om sociale media te gebruiken. Belgen (16-39 jaar) gebruiken sociale media vooral om op de hoogte blijven van de activiteiten van vrienden en familie en om met hen te communiceren. Jongeren (16-24 jaar) gebruiken daarvoor wel een breder scala aan kanalen dan 25-plussers die vooral Messenger en WhatsApp gebruiken. Jongeren gebruiken Facebook op een meer functionele manier, bijvoorbeeld om op de hoogte te blijven van events of communities waar ze deel van uitmaken (bijvoorbeeld van de sportclub of jeugdbeweging). Daarentegen blijven 25-plussers nog steeds actief posten op Facebook. Ook ontspanning en inspiratie opdoen blijft belangrijk voor deze groep.
Jongeren willen minderen met sociale media. Ondanks dat jonge Belgen frequente gebruikers zijn van sociale media, heeft meer dan de helft van hen ooit acties ondernomen om hun sociale mediagebruik in te perken. Bij jongeren is dat zelfs twee op drie. Het gaat om zaken als het verwijderen van bepaalde sociale media apps, het aantal accounts dat men volgt beperken of werken met timers.
Content creator is niet zomaar een nieuwe naam voor influencer. Creativiteit en het posten van leuke, originele inhoud die volgers inspireert, wordt eerder geassocieerd met content creators. Dat terwijl influencers meer commerciële connotaties kregen, in het bijzonder bij jongeren. Veel volgers hebben is ook minder een vereiste bij content creators dan bij influencers. Beiden hebben wel het vermogen om de mening, het gedrag en de aankoopbeslissingen van hun volgers te beïnvloeden. “Het lijkt erop dat jongeren content creators authentieker vinden in vergelijking met influencers”, aldus De Veirman.
De Veirman, M., Bruwiere, I., & Mollaert, E. (2023). SMI Barometer 2023. Insights into how Belgians experience branding through social media and influencer marketing. Arteveldehogeschool.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.