Sociale media-redacteuren: journalisten of marketeers?
Sociale media-redacteuren zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit nieuwsredacties. Ze maken deel uit van teams die zich specifiek op sociale media richten. Onderzoek heeft hun dagelijkse werkzaamheden en hun rol tussen massamedia en sociale media reeds verkend. Er is echter nog weinig duidelijkheid over hoe zij kunnen worden geclassificeerd als redactieleden en hoe zij zelf hun rol zien. Deze studie met 22 interviews met Belgische en Nederlandse sociale media-redacteuren onderzoekt hun rol en identiteit, en argumenteert dat ze zichzelf als journalisten zien, maar ook als verkoopmedewerkers van nieuws via sociale media. Dit onderstreept hun belang als nieuwsactoren in de context van sociale media-nieuws.
Studie over
Journalisten
Onderzoeksmethode(n)
Interviews
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
journalistiek
Sociale media
Nieuws
Kerninzichten
Sociale media-redacteuren (SME's) zijn belangrijk in nieuwsredacties omdat ze bepalen welk nieuws het publiek te zien krijgt op sociale media-platformen zoals Facebook.
Deze redacteuren beschouwen zichzelf als journalisten, sociale media planners, community managers of zelfs als marketeers. Ze hebben dan ook verschillende titels en taken binnen het nieuwsbedrijf.
De rol van SME's evolueert, vooral met nieuwe platformen zoals Instagram en TikTok, wat kan leiden tot meer creatieve taken. Toch is het belangrijk dat SME's voldoende journalistieke taken blijven opnemen.
Het is belangrijk voor nieuwsorganisaties om bij het aannemen van sociale media-redacteuren om te kijken naar hun journalistieke ervaring, om er zo voor te zorgen dat ze journalistieke overwegingen kunnen maken bij het publiceren van sociale media content.
Het begrijpen van hoe SME's denken en werken is cruciaal voor nieuwsorganisaties bij het ontwikkelen van toekomstige sociale mediabeleid.
De onderzoekers benadrukken dat sociale media-redacteuren een interessante groep vormen voor verder academisch onderzoek.
Opgenhaffen, M., & Hendrickx, J. (2023). Social media news editors as journalists or marketeers: Who are they and how do they identify themselves? Journalism: Theory, Practice & Criticism, 146488492311672.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.