Deze studie onderzoekt hoe Belgische studenten journalistiek denken over ethiek na hun eerste stages. De focusgroepen met 59 studenten van 7 universiteiten tonen aan dat ethiek een belangrijke rol speelt in hun professionele ontwikkeling. Er is bovendien een gedeelde visie op journalistieke ethiek bij Vlaamse en Franstalige studenten.
Studie over
Journalisten
Onderzoeksmethode(n)
Focusgroepen
Medium/technologie
Printmedia
Sociale media
Internet
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Ethiek
journalistiek
journalistieke waarden
onderwijs
Kerninzichten
Studenten journalistiek hebben verschillende ideeën over ethiek in de journalistiek. Ze beschouwen ethiek als een set van principes, regels, normen en leidraden die hun professionele gedrag sturen. Ze benadrukken het belang van geloofwaardigheid en het respecteren van zowel geschreven als ongeschreven regels.
Belangrijke aspecten van ethiek in de journalistiek zijn onder meer het controleren van bronnen, het respecteren van privacy, nauwkeurige en onpartijdige berichtgeving, respectvol gedrag naar anderen toe, en een empathische of meer onverschillige houding op het werk.
Tijdens stages ervaren studenten spanningen bij het toepassen van ethische principes in de praktijk. Ze onderhandelen over ethische kwesties met collega's en supervisors, en sommige ervaren conflicten tussen universitaire opleidingen en praktijkervaringen.
Er is discussie over de toepassing van ethische codes in de traditionele media versus digitale media, en de studenten vinden vaak dat die codes niet altijd voldoende richtlijnen bieden voor online journalistiek. Ze zijn onvoldoende aangepast aan de uitdagingen van digitale media en sociale netwerken.
Veel studenten hechten veel belang aan ethische normen in de journalistiek en beschouwen deze als essentieel voor het behoud van de geloofwaardigheid en kwaliteit van professionele journalistiek.
Sommige studenten ervaren spanningen tussen hun ethische overtuigingen en de werkomgeving in mediabedrijven, waarbij sommige praktijken als sensationeel of onethisch worden ervaren. Ze erkennen de invloed van commerciële druk en tijdsdruk op het naleven van de ethische normen, vooral in online journalistiek.
Stages zorgen ervoor dat studenten journalistiek in aanraking komen met nieuwe perspectieve op ethiek. Discussies op de redactie spelen een grote rol in hun ethisch bewustzijn en dragen bij aan hun kritische houding over ethische kwesties.
Vlaamse en Franstalige studenten journalistiek delen gelijkaardige opvattingen over ethiek: ze hebben een gedeelde visie, ondanks verschillen in subsidies en aanpak rond reclame.
Research Center for Information and Communication Sciences (ReSIC) & Research laboratory on journalistic identities and practices (LaPIJ), Université Libre de Bruxelles
Brussels Center for Journalism Studies (BCJS), KU Leuven
Center for Journalism Studies, Universiteit Gent
Brussels Institute for Journalism Studies, VUB
Médiations, Informations, Communication, Arts (MICA), Université Bordeaux Montaigne
Fierens, M., De Smaele, H., Domingo, D., Cam, F. L., Raeymaeckers, K., Temmerman, M., & Tixier, F. (2023). Ethics as the backbone of the professional identity of Belgian journalism interns. Media Practice and Education, 24(4), 333–350. https://doi.org/10.1080/25741136.2023.2192575
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.