Van website naar sociale media: hoe wordt wetenschapsnieuws aangepast?
Nieuwsgebruikers hebben veel opties om nieuws te lezen, zoals via apps, websites, sociale media en kranten. Nieuwsmedia plaatsen artikels over hetzelfde onderwerp op verschillende platformen. Soms passen ze de artikels daarvoor aan. Dit kan zijn door platformbeperkingen, hoe de verschillende algoritmes werken of wat de voorkeuren zijn van redacteuren. In deze studie hebben onderzoekers 109 nieuwsverhalen geanalyseerd van drie Vlaamse kranten op nieuwssites, Facebook en Instagram. De resultaten brengen meer duidelijkheid over hoe nieuws wordt aangepast voor sociale media.
Studie over
Media-inhoud
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Sociale media
Internet
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Nieuws
Sociale media
wetenschapsnieuws
journalistiek
Kerninzichten
Nieuwsmedia blijken nog steeds een voorkeur te hebben voor het delen van nieuws op hun website als primair platform. Maar de onderzoekers zien wel de eerste tekenen van een verandering: sommige nieuwsverhalen verschijnen al eerst op sociale media en worden later pas op de website gepubliceerd.
De onderzoekers analyseerden hoe het nieuws wordt aangepast wanneer het van de website naar een sociale media platform gaat. Ze identificeren drie grote categorieën: visuele (aanpassingen van de foto of video), tekstuele (aanpassingen van de titel of tekst) en intermediale (wanneer een artikel op de website bijvoorbeeld met een foto word gepresenteerd en op een ander platform met een video).
Aanpassingen van nieuwsartikel op de website naar een Instagram post:
Visueel: Op Instagram worden in de helft van de posts andere foto's gebruikt dan die op de nieuwswebsite. Bij video's voegen journalisten vaak ook extra elementen toe, zoals het nieuwslogo, een titel, tekst of animaties.
Tekstueel: Op Instagram krijgen nieuwsberichten de helft van de tijd nieuwe nieuwskoppen. De bijschriften worden door de sociale media journalisten origineel geschreven. Ze bevatten vaak citaten of zinnen uit het online artikel. Toevoegingen aan bijschriften zijn veelvoorkomend, zoals hashtags, beeldcredits en verwijzingen naar het artikel via "link in bio".
Intermediaal: Ook de vorm van het nieuws wordt op verschillende manieren aangepast voor Instagram. Zo kan een klassiek nieuwsartikel op de website op Instagram in een foto album of video worden gepresenteerd.
Aanpassingen van nieuwsartikel op de website naar een Facebook post:
Visueel: Op Facebook gebruiken sociale media editors meestal dezelfde afbeelding als op de nieuwswebsite, maar af en toe kiezen ze ook een andere afbeelding of een screenshot uit een video.
Tekstueel: De meeste nieuwsberichten op Facebook hebben dezelfde kop als op de website, maar soms kiezen journalisten een nieuwe kop. Het bericht zelf kan originele tekst bevatten, maar vaak wordt de inleiding van het nieuwsartikel gebruikt, samen met citaten of directe zinnen uit het artikel. Soms worden emojis toegevoegd aan het bericht, of wordt verwezen naar de paywall.
Intermediaal: Op Facebook wordt het nieuws voornamelijk gepresenteerd als een standaard bericht met een link naar het artikel. Minder vaak zien we nieuwsberichten die rechtstreeks worden omgezet van een artikel naar een afbeelding, link, album of video.
Op Facebook houden sociale media journalisten zich aan dezelfde afbeelding als op de website, terwijl op Instagram vaak een nieuwe afbeelding wordt gekozen.
De nieuwskoppen van nieuwsberichten worden op Facebook hetzelfde gehouden als op de website, maar op Instagram worden ze vaak aangepast.
Elk sociale media platform heeft unieke kenmerken die beïnvloeden hoe nieuws erop wordt gepresenteerd.
Verstappen, M., & Opgenhaffen, M. (2023). Making it Fit: How Science News Gets Remediated for Facebook and Instagram. Journalism Studies (Print), 1–19. https://doi.org/10.1080/1461670x.2023.2263799
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.