Welke rol speelt vertrouwen in nieuwsmedia in visie over migranten?
Deze studie onderzocht wat de invloed is van vertrouwen in nieuwsmedia op welk nieuws mensen consumeren en in hoeverre ze migranten als een bedreiging zien. Aan de hand van surveys in zeven Europese landen ontdekten de onderzoekers onder anderen dat mensen die kwaliteitskranten lezen migranten minder als een bedreiging zien, terwijl mensen die kijken naar televisienieuws van commerciële zendersmigranten meer als een bedreiging zien.
Studie over
Volwassenen (>18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
Televisie/video
Printmedia
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Mediagebruik
migratie
vertrouwen in (nieuws)media
Kerninzichten
Vertrouwen in nieuwsmedia hangt samen met de mate waarin mensen nieuwsmedia gebruiken. Vooral vertrouwen in publieke en commerciële televisienieuwsbronnen is sterk gelinkt aan het gebruik ervan.
Vertrouwen in nieuwsmedia beschermt tegen de perceptie van dreiging door immigranten voor verschillende soorten nieuwsbronnen, zoals publieke televisie, commerciële televisie, kwaliteitskranten en digitale nieuwsmedia. Er is dus een directe invloed van vertrouwen in nieuwsmedia.
Het kijken van commercieel televisienieuws en (in mindere mate) televisienieuws van de publieke omroep hangen samen met een grotere perceptie van dreiging door migranten. Anderzijds wordt het lezen van kwaliteitskranten en digitale nieuwsmedia geassocieerd met een lagere perceptie deze dreiging.
Vertrouwen in nieuwsmedia beïnvloedt het gebruik van nieuwsmedia, wat op zijn beurt een effect heeft op de perceptie van de dreiging van migranten. Dit geldt voor televisienieuws van de publieke omroep, kwaliteitskranten en digitaal nieuws. Mensen die deze nieuwsmedia gebruiken zien migranten minder als een dreiging.
Gebruik van nieuwsmedia beïnvloedt het vertrouwen in nieuwsmedia, wat op zijn beurt een effect heeft op de perceptie van de dreiging van migranten. Kijken naar commercieel televisienieuws wordt zo gelinkt aan een hogere perceptie van de dreiging, terwijl het lezen van kwaliteitskranten en digitaal nieuws geassocieerd worden met een lagere perceptie van de dreiging.
Het verband tussen nieuwsconsumptie en dreigingsperceptie wordt gemodereerd door het niveau van vertrouwen in de nieuwsbronnen. Dit betekent dat de impact van het kijken naar publieke televisie, populaire kranten en digitale nieuwsmedia op de perceptie van dreiging afhangt van hoeveel vertrouwen mensen hebben in deze bronnen.
Over het algemeen lijkt vertrouwen in nieuwsmedia een sterkere voorspeller te zijn van nieuwsconsumptie dan andersom.
De onderzoekers concluderen dat vertrouwen in nieuwsmedia (minstens deels) werkt als mediator voor nieuwskanalen met een consistente relatie tussen blootstelling en perceptie van dreiging van migranten. Vertrouwen in nieuwsmedia werkt eerder als moderator voor outlets die een minder consistente relatie vertonen.
De Coninck, D., Boomgaarden, H. G., Kronschnabl, H., & D’Haenens, L. (2023, September 29). The trust factor: Investigating the triple role of news media trust on perceived migrant threat. De Coninck | International Journal of Communication. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/21238
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.