Posts over alcohol op sociale media doet adolescenten meer alcohol drinken
Terwijl traditionele media geen verband laten zien, blijkt sociale media zowel direct als indirect gerelateerd aan alcoholconsumptie via identiteitsvorming rondom drinken. Dit benadrukt de invloed van sociale media op het alcoholgebruik van adolescenten. Het onderzoek belicht het belang van begrijpen hoe verschillende vormen van media invloed hebben op alcoholgedrag.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Sociale media
alcoholconsumptie
Kerninzichten
Sociale media hebben een grotere invloed op het alcoholgebruik van jongvolwassenen dan traditionele media.
Blootstelling aan alcoholgerelateerde inhoud op sociale media leidt tot meer alcoholconsumptie, terwijl dit verband niet aanwezig is bij traditionele media.
Op sociale media kunnen gebruikers content vinden die beter aansluit bij hun interesses.
Traditionele media, zoals tv, zijn nog steeds populair en tonen het onderwerp ook diverser en genuanceerder dan op sociale media. Bijvoorbeeld, verhaallijnen in fictie rond verslaving, een onderwerp dat veel minder aanwezig is op sociale media.
Mensen identificeren zich soms als niet-drinkers, zelfs als ze wel alcohol consumeren. Dit komt door hoe 'niet-drinken' wordt gedefinieerd.
Mensen die zich sterk identificeren als drinkers, lopen een groter risico op alcoholafhankelijkheid.
Blootstelling aan alcoholgerelateerde inhoud op sociale media kan invloed hebben op hoe mensen hun eigen drinkgedrag zien.
De studie is een eerste verkenning en er isverder onderzoek nodig. Er zijn ook beperkingen, zoals het gebruik van zelfrapportage.
Femke Geusens & Kathleen Beullens (2023) I See, Therefore I am: Exposure to Alcohol References on Social Media, but Not on Traditional Media, Is Related to Alcohol Consumption via Drinking and Non-Drinking Identity, Health Communication, 38:2, 402-410, DOI: 10.1080/10410236.2021.1954301
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.