Mix aan positieve en negatieve boodschappen over lichaamsbeeld in tv-series voor jongeren
De studie onderzoekt positieve lichaamsbeeldboodschappen (PBI) in tv-series voor jongeren, een gebied dat traditioneel gericht was op negatieve boodschappen. Met behulp van het Algemene Leermodel analyseert de studie PBI in zes series, waarbij 126 personages en 3.151 scènes werden beoordeeld. Resultaten toonden dat PBI tweemaal per aflevering voorkwam. Ook werden NBI en PBI boodschappen samen gezien, wat de complexiteit van het televisielandschap benadrukt. De verdeling van PBI boodschappen verschilde niet naar geslacht van het personage, maar personages met een ondergemiddelde lichaamsgrootte gaven vaker PBI boodschappen door.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Inhoudsanalyse
Medium/technologie
Televisie/video
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
lichaamsbeeld
televisieseries
Kerninzichten
Hoe tieners over hun uiterlijk denken, is heel belangrijk. Omdat tieners gevoeliger zijn voor beelden in de media, is er veel onderzoek gedaan naar negatieve beeldvorming, maar minder naar positieve. Deze studie kijkt juist naar positieve lichaamsboodschappen in jeugdseries.
Ongeveer de helft van de personages op tv laat positieve beelden zien. Dat betekent dat tieners ongeveer twee keer per aflevering positieve beelden zien. De meest voorkomende positieve boodschap gaat over zelfvertrouwen.
In sommige scènes zitten zowel positieve als negatieve beelden.
Het is belangrijk om te kijken naar de lichaamsgrootte van de personages. In deze studie werd een gebrek aan diverse lichamen vastgesteld. Deze studie bevestigt eerdere resultaten van het marginaliseren van bovengemiddelde lichamen.
Positieve lichaamsboodschappen werden vaker gegeven door personages met kleinere lichaamsgroottes, daar waar personages met grotere lichaamsgroottes minder vaak deze boodschappen verkondigden.
Op Netflix laten mannelijke en vrouwelijke personages bijna even vaak positieve beelden zien.
Chelly Maes & Laura Vandenbosch (2023) “I Love My Body; I Love It All” : Body Positivity Messages in Youth-Oriented Television Series, Mass Communication and Society, 26:1, 122-146, DOI: 10.1080/15205436.2022.2030756
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.