De gemoedstoestand van jongeren bepaalt hoe jongeren positieve boodschappen op sociale media ervaren en linken aan zichzelf
Deze studie onderzocht hoe jongeren positieve sociale media-inhouden ervaren, en op welke manier dit gelinkt is aan hun welzijn. Positieve boodschappen komen vaak voor op sociale media (bv. jongeren plaatsen regelmatig posts waarop ze er mooi uitzien, leuke dingen doen met vrienden of avonturen op reis of met hun lief beleven). Via een 14-daags dagboekonderzoek onder 186 jongeren werd gekeken hoe sociale media-inhoud over succesvolle levensstijlen hun zelfbeeld beïnvloedt. De resultaten tonen aan dat het zien van positieve berichten over bijvoorbeeld vakanties en relaties jongeren het gevoel kan geven dat zij ook zo'n succesvol leven kunnen leiden. Dit gevoel kan echter omslaan in druk om beter te presteren, vooral op dagen dat zij het idee hebben niet goed genoeg of onsuccesvol te zijn. Dit onderzoek benadrukt hoe sociale media zowel inspirerend als stressvol kunnen zijn.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
social media
Onderzoeksmethode(n)
Dagboekstudie
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
sociale media
Emoties
Mentaal welzijn
zelfvertrouwen
Kerninzichten
Sociale media kunnen zowel positieve als negatieve impact hebben. Jongeren kunnen zich laten inspireren door positieve berichten over vakanties en relaties op sociale media, maar kunnen ook prestatiedruk ervaren als ze zichzelf als minder succesvol zien.
“Can self” als sleutelmechanisme. Wanneer jongeren geloven dat ze net zo succesvol kunnen zijn als anderen, versterkt dit hun motivatie en zelfvertrouwen.
Uitzonderlijke content heeft de meeste invloed. Berichten over vakanties en relaties hebben een grotere impact op het zelfbeeld dan alledaagse positieve posts over bijvoorbeeld vriendschap of plezier. Jongeren reageren minder sterk op deze veelvoorkomende positieve posts, mogelijk omdat ze hieraan gewend zijn.
Niet alle sociale mediagebruikers worden op dezelfde manier beïnvloed. De effecten variëren per individu en per dag, afhankelijk van hoe jongeren zich op dat moment voelen
Toekomstig onderzoek moet kijken naar verschillende soorten sociale media en de verschillen tussen berichten van vrienden en influencers om deze effecten beter te begrijpen.
Conclusie
Positieve sociale media-inhoud kan jongeren motiveren en hun zelfvertrouwen vergroten, maar kan ook stress veroorzaken wanneer ze het gevoel hebben niet te voldoen aan sociale verwachtingen. Dit onderzoek toont aan dat sociale media geen eenduidig positief of negatief effect hebben, maar afhankelijk zijn van hoe jongeren hun eigen situatie ervaren.
Devos, S., Karsay, K., Eggermont, S., & Vandenbosch, L. (2023). “Whatever you do, I can do too”: Disentangling the daily relations between exposure to positive social media content, can self, and pressure. Communication Monographs, 90(4), 437–455. https://doi.org/10.1080/03637751.2023.2206472
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.