De impact van schermtijd en sociale media hangt af van de vervulling van psychologische basisbehoeften
Dit onderzoek onderzoekt hoe socialmediagebruik (SMU) adolescenten beïnvloedt, met specifieke aandacht voor schermtijd en psychologische basisbehoeften (autonomie, competentie en verbondenheid). Via een 7-daags dagboekonderzoek met 107 jongeren (12-19 jaar) werd objectief gemeten hoeveel tijd ze op sociale media doorbrachten en hoe dit hun emoties en doelgerichtheid beïnvloedde. Resultaten tonen dat langere schermtijd samengaat met schuldgevoelens, doelconflicten en negatieve emoties, maar dat positieve ervaringen op sociale media deze effecten kunnen verzachten. Dit onderzoek benadrukt dat niet alleen de hoeveelheid, maar vooral de kwaliteit van socialmediagebruik bepalend is voor welzijn.
Studie over
social media
Psychologie
Onderzoeksmethode(n)
Dagboekstudie
Medium/technologie
/
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Sociale media
Schermtijd
Mentaal welzijn
Digitaal welzijn
Kerninzichten
Schermtijd alleen is niet doorslaggevend – Lang socialmediagebruik leidt tot negatieve emoties en doelconflicten, maar dit effect hangt sterk voornamelijk af van hoe jongeren dit gebruik ervaren, en niet zozeer de lengte ervan.
Psychologische behoeften zijn cruciaal – Wanneer socialmediagebruik tegemoetkomt aan de behoeften aan autonomie, competentie en verbondenheid, ervaren jongeren minder negatieve gevolgen en voelen ze zich beter.
Negatieve ervaringen met sociale media versterken stress en piekeren. Positieve ervaringen kunnen negatieve effecten verzachten – Als jongeren zich afgewezen, machteloos of onder druk gezet voelen op sociale media, ervaren ze meer schuldgevoel, doelconflicten en negatieve emoties, zelfs uren na gebruik. Het versterkt ook het piekeren 's avonds. Positieve ervaringen voorspellen daarentegen minder schuldgevoelens en conflicten later op de dag.
Conclusie
Niet alleen de tijd op sociale media, maar de ervaring bepaalt de impact op adolescenten. Jongeren kunnen getraind worden om hun socialmediagebruik bewuster en positiever in te richten, bijvoorbeeld gericht hun behoefte aan autonomie, verbondenheid en competentie te vervullen. Dit onderzoek pleit voor een genuanceerde kijk op socialmediagebruik, waarbij zowel kwantiteit als kwaliteit worden meegenomen om welzijn te bevorderen.
Van de Casteele, M., Soenens, B., Ponnet, K., Perneel, S., Flamant, N., & Vansteenkiste, M. (2024). Unraveling the role of social media on adolescents’ daily goals and affect : the interplay between basic psychological needs and screen time. INTERACTING WITH COMPUTERS. https://doi.org/10.1093/iwc/iwad055
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.