Financiële influencers, ook wel finfluencers genoemd, geven online advies over geld aan mensen die hen volgen, vooral jongeren. Er is echter niet veel onderzoek gedaan naar hoe dit advies jongeren beïnvloedt. Daarom onderzocht deze studie hoe advies over investeren van finfluencers jonge Nederlanders beïnvloedt. Het blijkt dat een video die waarschuwt voor de risico's van investeren direct negatieve effecten heeft op hoe zeker jongeren zich voelen over hun financiële toekomst en hoe graag ze willen investeren. Toch kan dezelfde video indirect positieve effecten hebben, zoals meer zelfvertrouwen over geld en meer motivatie om te investeren. Maar het kan ook leiden tot meer stress over geld, allemaal afhankelijk van hoe positief jongeren staan tegenover de finfluencer.
Studie over
Volwassenen (>18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Experiment
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
influencers
financiën
Sociale media
Kerninzichten
Finfluencers beïnvloeden hoe jongvolwassenen over geld denken en beslissingen nemen.
Video's met waarschuwend beleggingsadvies maken jongvolwassenen onzeker en terughoudend om te investeren.
Door video's te bekijken van finfluencers kunnen jongeren afgeschrikt worden door de complexiteit van beleggen.
De resultaten over video's waarin winsten worden getoond zijn niet helemaal duidelijk: er is weinig verschil tussen de bereidheid om financiële risico's te nemen bij het bekijken van een video waarin winsten worden getoond ten opzichte van de controle-video, mogelijks omdat ook in de controle-video rijkdom wordt getoond, weliswaar zonder expliciet te focussen op winsten.
Het tonen van rijkdom kan jongeren juist aansporen om meer risico's te nemen, maar concrete uitleg over hoe de rijkdom verworven werd kan dit verminderen.
Eerlijk zijn over verliezen kan jongeren sympathieker maken voor finfluencers, maar dit kan ook leiden tot onverantwoord financieel gedrag.
Daarom raden de onderzoekers aan om niet te veel te praten over verliezen om te voorkomen dat jongeren onzeker worden en financiële stress ervaren.
Als jongeren positief zijn over finfluencers, voelen ze zich zelfverzekerder, zijn ze meer bereid om risico's te nemen en willen ze meer investeren, wat betekent dat finfluencers die een goede band hebben met hun volgers meer invloed kunnen hebben.
Van Reijmersdal, E. A., & Hudders, L. (2023). Hoe word je miljonair in drie stappen? Tijdschrift Voor Communicatiewetenschappen, 51(3), 284–302.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.