Geslacht en sociaal-economische status van adolescenten bepalen positieve digitale ervaringen
Er bestaat een gebrek aan kennis over positieve digitale ervaringen en gedragingen bij adolescenten. Onderzoek focust voornamelijk op negatieve effecten. Recent ontwikkelden onderzoekers een meetmethode om positieve percepties van gebruikerservaringen en gedragingen in digitale communicatie bij volwassenen te meten. Vlaamse onderzoekers hebben deze nu aangepast voor jongeren. Niet alle jongeren floreren even goed online en is afhankelijk van het geslacht en de sociaaleconomische status.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
Internet
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
mediabeleving
Kerninzichten
Onderzoekers hebben een versie voor jongeren gemaakt van een meetinstrument om hun positieve ervaringen en gedragingen in digitale communicatie te meten. Deze schaal houdt rekening met de ontwikkelingsfase van jongeren.
Deze schaal heeft vijf dimensies: verbondenheid, maatschappelijke participatie, positieve sociale vergelijking, authentieke zelfpresentatie en zelfbeheersing.
Jongeren floreren niet allemaal op dezelfde manier online, dit hangt af van geslacht en sociaaleconomische status.
Een hogere sociaaleconomische status leidde tot positievere ervaringen en gedragingen online.
Meisjes scoren hoger op maatschappelijke participatie en op authentieke zelfrepresentatie dan jongens.
De schaal kan aangepast worden voor verschillende digitale contexten, bijvoorbeeld verschillende sociale media platforms zoals Instagram en Snapchat.
Positive digital communication among youth: The development and validation of the digital flourishing scale for adolescents [Original Research]. Frontiers in Digital Health, 4. https://doi.org/10.3389/fdgth.2022.975557
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.