Gesprekken met vrienden over alcoholpromo door influencers kan jongeren mediawijzer en kritischer maken
Er zijn toenemende zorgen dat influencers alcoholgedrag verheerlijken en merken promoten op Instagram. Hoewel blootstelling aan alcoholboodschappen het alcoholgebruik van adolescenten beïnvloedt, is het nog onduidelijk hoe zij de alcoholafbeeldingen van influencers beoordelen. Onze resultaten toonden aan dat adolescenten vaak afbeeldingen van influencers tegenkomen die alcoholische dranken vasthouden, positieve recensies geven voor merken of hun eigen dranken promoten. Adolescenten lijken te genieten van het bekijken van zulke afbeeldingen van influencers die positieve alcoholgerelateerde resultaten afbeeldden, hun luxueuze levensstijl benadrukten en transparant waren over hun samenwerking met alcoholmerken.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Interviews
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
alcoholconsumptie
Sociale media
influencers
Kerninzichten
De onderzoekers voerden 10 focusgroepen uit met in totaal 47 adolescenten, waarvan de gemiddelde leeftijd 16 jaar was.
Jongeren vinden zowel commerciële als niet-commerciële alcoholafbeeldingen aantrekkelijk door kleurgebruik en emotionele elementen.
Ze kunnen echter wel beoordelen of influencers echt zijn, wat invloed heeft op hoe echt de afbeeldingen overkomen.
De toon van de boodschap is belangrijk; jongeren hebben de voorkeur voor een gebalanceerde kijk op alcohol, ook met negatieve aspecten.
Ze zijn sceptisch over afbeeldingen van influencers met een luxe levensstijl, maar staan positiever tegenover gewonere drinksettings. Gewonere drinkafbeeldingen worden als realistischer en aantrekkelijker ervaren. Jongeren hebben echter wel de neiging om alleen luxe afbeeldingen te herinneren, wat hun herinneringen tijdens de focusgroepen kan beïnvloeden.
Transparantie van influencers over commerciële samenwerkingen kan een invloed hebben op hoe hun afbeeldingen worden beoordeeld.
Kritisch nadenken over motivaties van influencers kan de invloed van affectieve beoordelingen verminderen. Discussies met vrienden kunnen helpen bij kritische evaluatie van influencers' afbeeldingen.
Pas wanneer de onderzoekers adolescenten expliciet aanmoedigden om hardop na te denken over de realiteit en gelijkenis van deze afbeeldingen; en door gesprekken met hun vrienden, werden ze sceptischer en beschouwden ze de afbeeldingen van influencers als onauthentiek. Waar deze kritische evaluaties plaatsvonden, leken de overtuigingseffecten af te nemen. Over het algemeen suggereren onze bevindingen dat door leeftijdsgenoten geleide discussies en hardop denkprocedures veelbelovende instrumenten kunnen zijn voor mediawijsheidsinterventies.
Sofie Vranken, Kathleen Beullens, Delphine Geyskens & Jörg Matthes (2023) Under the influence of (alcohol)influencers? A qualitative study examining Belgian adolescents’ evaluations of alcohol-related Instagram images from influencers, Journal of Children and Media, 17:1, 134-153, DOI: 10.1080/17482798.2022.2157457
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.