Als gebruikers van mobiele dating apps (MDA) geconfronteerd worden met online romantische afwijzing, zoals ghosting, kan dit leiden tot verminderd zelfvertrouwen. Deze enquête (268 Belgische deelnemers) toont aan dat ghosting op een MDA indirect gerelateerd is aan afgenomen zelfvertrouwen, via teleurstelling in de eigen romantische aantrekkingskracht, vooral als de ghosting als zeer onverwacht, negatief en ingrijpend werd ervaren. Gezien de toenemende prevalentie van ghosting, is het belangrijk om te begrijpen hoe dit op lange termijn het zelfbeeld van gebruikers kan beïnvloeden.
Studie over
Volwassenen (>18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
App
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
datingapps
ghosting
zelfvertrouwen
Kerninzichten
De studie bekijkt hoe jongvolwassenen omgaan met romantische afwijzing op dating apps en onderzoekt of het vaak meemaken van "ghosting" op een dating app invloed heeft op het zelfbeeld.
Er is geen direct verband gevonden tussen hoe vaak iemand wordt "geghost" en hun zelfbeeld. Dit verschilt van eerdere bevindingen over offline relaties. Ghosting online kan anders worden ervaren door de gamificatie en depersonalisatie op dating apps. Hoe erg iemand de "ghosting" ervaart, hangt af van hun verwachtingen en hoe deze worden geschonden.
Het vaker "geghost" worden hangt samen met minder vertrouwen in eigen aantrekkingskracht. Onzekerheid na "ghosting" kan leiden tot zelfverwijt en introspectie. Jongvolwassenen in deze levensfase zijn erg gefocust op hun eigen identiteit. Ze kunnen dan ook geneigd zijn de schuld bij zichzelf te leggen na "ghosting".
Ghosting heeft geen invloed op iemands beeld van anderen.
Bewustwording moet worden vergroot over hoe "ghosting" kan worden ervaren door anderen. Onderwijs en interventies kunnen helpen bij het vergroten van begrip en digitale dating vaardigheden.
Konings, F., Sumter, S. & Vandenbosch, L. It’s not You, it’s Me: Experiences with Ghosting on Mobile Dating Applications and Belgian Emerging Adults’ Self-Esteem. Sexuality & Culture27, 1328–1351 (2023). https://doi.org/10.1007/s12119-023-10065-3
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.