Hoe aanbevelingssystemen ons nieuwsgebruik kunnen sturen
Dit onderzoek bestudeert hoe het ontwerp van aanbevelingssystemen het nieuwsgebruik en de perceptie van mensen kan beïnvloeden. Het experiment met 337 deelnemers toont aan dat aanbevelingssystemen die zijn gericht op diversiteit in onderwerpen gebruikers naar een gevarieerder nieuwsgebruik leiden. Tegelijk waren diezelfde gebruikers zich er niet van bewust dat ze meer divers nieuws lazen, wat wijst op een "diversiteitsparadox". Vanwege het heimelijke karakter van deze beïnvloeding, roept het onderzoek op tot meer transparantie en diversiteit in door algoritmes geselecteerde nieuwsaanbevelingen.
Studie over
nieuwsconsumptie
Media-inhoud
Nieuwsmedia
Nieuws
Algoritmes
Onderzoeksmethode(n)
Experiment
Medium/technologie
Mobile media
Internet
Communicatietechnologie
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
algoritmes
diversiteit
mediabeleid
media gebruik
Kerninzichten
Het ontwerp van nieuwsaanbevelingssystemen heeft invloed op het nieuws dat mensen lezen. Hoe deze systemen werken bepaalt in grote mate hoe divers het nieuwsaanbod is dat gebruikers lezen.
Aanbevelingssystemen die gericht zijn op diversiteit in onderwerpen zorgen voor meer onderwerpdiversiteit in het nieuwsgebruik van gebruikers, al merken diezelfde gebruikers gemiddeld gezien niet op dat ze diverser lezen, wat wijst op een "diversiteitsparadox."
Het is belangrijk dat nieuwsaanbevelingssystemen transparant zijn over hoe hun algoritmes werken, zodat gebruikers begrijpen hoe hun nieuwsaanbod wordt bepaald en hoe ze heimelijk kunnen worden beïnvloed.
Nieuwsaanbevelingssystemen kunnen diversiteit in nieuwsaanbod stimuleren zonder daarbij in te boeten op vlak van gebruikerssatisfactie of click-through-rate. Dit weerlegt het idee dat deze systemen uitsluitend nieuws moeten bieden dat aansluit bij personen hun persoonlijke interesse.
Niet alle nieuwsalgoritmen hebben hetzelfde effect op nieuwsconsumptiegebruik. Bij het ontwerp van nieuwsaanbevelingssystemen moet dan ook zorgvuldig rekening gehouden worden met de gewenste en ongewenste maatschappelijke gevolgen.
Joris, G., Vercoutere, S., De Clercq, O., Van Damme, K., Mechant, P., & De Marez, L. (2022). Nudging Towards Exposure Diversity: Examining the Effects of News Recommender Design on Audiences’ News Exposure Behaviours and Perceptions. Digital Journalism, 12(8), 1118–1139. https://doi.org/10.1080/21670811.2022.2106445
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.