Hoe beelden mensen zich de algoritmes die nieuws aanbevelen in?
Dit onderzoek kadert in een doctoraatstraject en tracht te begrijpen hoe mensen algoritmes die nieuws aanbevelen begrijpen. We merken dat mensen die omgaan met algoritmes vaak een bepaald beeld vormen van hoe zo’n algoritme zou werken onafhankelijk van hoe ze effectief werken. Toch gebruiken ze mogelijks dat beeld om hun gedrag en gevoel op te baseren.
Studie over
Volwassenen (>18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Interviews
Medium/technologie
Artificiële intelligentie (AI)
Extended reality (AR/VR/MV)
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Artificiële intelligentie
Mediagebruik
Kerninzichten
Hoe complex mensen denken dat een algoritme is, heeft geen invloed op hun sentiment ten opzichte van algoritme. Het heeft wel een invloed op hoe ze hun sentiment verklaren en hoe diepgaand hun evaluatie van het algoritme is.
De (inter)acties van mensen zijn manifestaties van hun sentiment gestructureerd door hoe ze denken dat een algoritme werkt.
We vonden twee verschillende manieren dat mensen algoritmes begrepen. Enerzijds zijn er mensen die veronderstelden dat hun nieuwsfeed rechtstreeks werd geproduceerd door de gegevens die ze verstrekken. Anderzijds zijn er mensen die veronderstelden dat hun feed werden berekend op basis van hun gegevens en de gegevens van anderen.
We vonden drie grote types van sentimenten. Mensen toonden een zeker mate van bewondering, apathie en frustratie. Elk sentiment was gebaseerd op hoe ze het algoritme begrepen.
We vonden twee mogelijke vormen van interacties met het algoritme. Enerzijds waren er mensen die het algoritme gebruikten zoals voorzien. Anderzijds waren er mensen die hiervan afweken door bewust minder (of net meer) informatie te voorzien om het algoritme te verbeteren of te verwerpen.
Martens, M., De Wolf, R., Berendt, B., & De Marez, L. (2023). Decoding algorithms: Exploring end-users’ mental models of the innerworkings of algorithmic news recommenders. Digital Journalism, 11(1), 203–225. doi: 10.1080/21670811.2022.2129402
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.