Hoe gaan Vlamingen om met media en technologie? Lessen uit Digimeter 2022
imec.digimeter is een monitor (voor het 15de jaar ondertussen) die de vinger aan de digitaliserende pols van Vlaanderen houdt, en daarmee uitgroeide tot dé referentiestudie om digitale transformatie in kaart te brengen. De basis is een uitgebreide vragenlijst waarin we polsen naar welke technologie de Vlaming heeft (adoptie), hoe die digitale media gebruikt (gebruik), en hoe men zich daarbij voelt (attitude). Duik in de cijfers van 2022.
Studie over
Volwassenen (>18 jaar)
Ouderen (>65 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Digitale methoden
Medium/technologie
App
Artificiële intelligentie (AI)
Internet
Printmedia
Radio/audio
Smartphone
Sociale media
Tablet
Televisie/video
Soort publicatie
Rapport
Tags
Artificiële intelligentie
Covid 19
Digitale inclusie
Mediagebruik
Mediawijsheid
Nieuws
Mentaal welzijn
Sociale media
Kerninzichten
De digitale coronaversnelling is een blijvertje. De shift naar online dienstverlening is een feit, maar nog niet de norm. Telewerk wordt dankbaar omarmd, maar de grens tussen werk en privé wordt kleiner, en de verleiding naar de afleiding groter. Alsmaar meer Vlamingen zijn zoekend naar controle over digitaal welzijn, betrouwbaarheid van digitale informatie en controle over persoonlijke data. Hulp en empowerment in die zoektocht zullen bepalend zijn voor de inclusiviteit van digitale transformatie.
Impliciete verwachtingen beginnen te wegen. (1) Budgettair: we leven in een samenleving waarin de breedbandkraan 24/7 open wordt verondersteld te staan, maar in alsmaar meer gezinnen is dat budgettair niet evident. 17% heeft schermen tekort, 1 op 4 zet om budgettaire redenen niet de stap naar een duurder breedbandabonnement. (2) Vaardigheden: groter wordende kloof tussen de omgeving van wie men impliciete druk/verwachting ervaart dat we probleemloos met technologie kunnen omgaan (69%, +4), en het dalende zelfvertrouwen (81%, -7) om zelfstandig in staat te zijn de nodige digitale vaardigheden aan te leren.
De Vlaming is in een domesticatiestrijd verwikkeld. Technologie is plots in allerlei aspecten van ons dagelijkse leven aanwezig, en net zoals dat met een hond of een wild dier het geval is, hebben heel wat Vlamingen nu het gevoel dat die technologie meer met ons (en onze tijd) gaat lopen dan ons lief is. We proberen die rollen om te draaien en zelf terug in controle te komen van technologie, digitale balans, data ... De meerderheid van de Vlamingen staat nog steeds heel positief ten aanzien van technologie, maar ons techno-optimisme kreeg een serieuze knauw.
Telewerk is een optie en nieuwe realiteit voor 1 op 2 Vlamingen. 32% van hen werkt ondertussen overwegend van thuis uit. 37% nestelt zich in een hybride vorm van werken.
Twitter en Meta noteren verlies in bereik en engagement. Met 50 minuten per dag per Vlaming monopoliseert Meta wel nog nog steeds de Vlaamse mobiele eyeballs.
De Vlaamse TikTokker spendeert op TikTok alleen al meer tijd (82 minuten per dag) dan de gemiddelde Vlaming op alle sociale mediaplatformen doet (71 minuten).
Netflix op de weg terug in Vlaanderen? Niet in termen van bereik (blijft 1 op 2 Vlamingen), wel in termen van engagement. Met een dalend dagelijks gebruik schuift Netflix naar achter in het crossmediale treintjesgedrag...
De Marez, L., Sevenhant, R., Denecker, F., Georges, A., Wuyts, G., & Schuurman, D. (2023). imec.digimeter 2022. Digitale trends in Vlaanderen. imec.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.