Traditionele nieuwswebsites hebben het moeilijk om Gen Z te bereiken omdat hun nieuwsbehoeften anders zijn. Sociale media en andere niet-traditionele bronnen zijn daarbij belangrijker geworden. NewZ Lab onderzoekt nieuwe manieren om (kwaliteits)nieuws interessanter te maken, zoals door gebruik te maken van immersieve formats zoals augmented reality (AR). Ze willen samenwerken met jongeren, om te begrijpen wat ze willen zien in het nieuws. Uit onderzoek blijkt echter dat veel journalisten die immersieve storytelling gebruiken eigenlijk niet goed weten wat jongeren willen. Doorgaans zien jongeren wel de opportuniteiten van deze formats, maar zijn ze toch wat sceptisch. Voor dit rapport werden focusgroepen en interviews georganiseerd met jongeren en redactiemedewerkers, waarvan de resultaten gekoppeld zijn aan bestaand nationaal en internationaal onderzoek.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Literatuurstudie
Focusgroepen
Interviews
Medium/technologie
Extended reality (AR/VR/MV)
Printmedia
Soort publicatie
Rapport
Tags
Gen Z
Sociale media
journalistiek
Mediagebruik
Nieuws
Augmented Reality (AR)
Kerninzichten
Gen Z wil nieuws op hun eigen manier: Jongeren halen hun nieuws vooral van sociale media zoals TikTok en Instagram, waar ze ook entertainment vinden.
Jongeren vermijden negatief nieuws: Ze willen geen overvloed aan negatieve berichten en zoeken naar nieuws dat perspectief biedt en inspirerend is.
Authenticiteit is belangrijk: Jongeren vertrouwen nieuwsbronnen die eerlijk en transparant zijn en willen betrokken worden bij het nieuws.
Nieuwe formats zijn populair: Klassieke nieuwswebsites worden minder bezocht door jongeren, die liever sociale media gebruiken voor nieuws.
AR-technologie heeft potentieel: Augmented Reality (AR) kan het nieuws boeiender maken en jongeren meer betrekken bij de inhoud.
Toegankelijkheid is cruciaal: AR-toepassingen moeten gemakkelijk te gebruiken zijn, anders haken jongeren af.
Samenwerking is nodig: Journalisten en technologen moeten samenwerken om de juiste balans te vinden tussen nieuwsinhoud en AR-technologie.
Verdere verkenning is vereist: Hoewel jongeren nog niet enthousiast zijn over AR, zijn er redenen om deze technologie verder te onderzoeken voor het verbeteren van nieuwsconsumptie.
Vandamme, L.; Vierstraete, S.; Krijgsman, J.; Eeckhout, J.; Van Haverbeke, A.; Proot, I. (2023). NewZ Lab: Hoe krijgen media in Vlaanderen GenZ warm voor nieuws? Howest. howest.be/nl/media/2395
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.