Hoe zorgt body-positieve inhoud voor een positiever lichaamsbeeld?
Studies vinden gemengde resultaten wanneer ze de invloed onderzoeken van body-positieve inhoud op sociale media. Om meer duidelijkheid te scheppen over deze relatie, onderzocht deze studie twee factoren die de relatie tussen body-positieve inhoud op sociale media en een positief lichaamsbeeld kunnen verklaren: opwaartse uiterlijke vergelijkingen en een brede opvatting van schoonheid. Uit het onderzoek bij 345 jonge vrouwen bleek dat blootstelling aan body-positieve inhoud op Instagram indirect verband houdt met een beter lichaamsbeeld, doordat men minder vergelijkingen maakt en een ruimere kijk heeft op wat schoonheid is.
Studie over
Volwassenen (>18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Sociale media
lichaamsbeeld
Kerninzichten
Deze studie onderzoekt hoe blootstelling aan body-positieve inhoud op Instagram geassocieerd is met een positief lichaamsbeeld en welke mechanismen hierbij een rol spelen.
Uit de resultaten blijkt dat vrouwen die meer body-positieve inhoud zien, minder aan lichaamsmonitoring doen en hun lichaam meer waarderen.
Vrouwen die blootgesteld worden aan body-positieve inhoud hebben een kleinere kans om te doen aan lichaamsmonitoring, als ze hun uiterlijk daardoor minder vaak vergelijken met anderen of als ze een bredere betekenis hebben van wat schoonheid is (waarbij innerlijke kenmerken ook meetellen).
Vrouwen die blootgesteld worden aan body-positieve inhoud hebben een hogere waardering van hun lichaam, als ze hun uiterlijk minder vaak vergelijken met anderen en ze een bredere betekenis hebben van wat schoonheid is (waarbij innerlijke kenmerken ook meetellen).
De onderzoekers benadrukken het belang van relatieve blootstelling aan body-positieve inhoud te meten, in plaats van absolute blootstelling. Het is namelijk zo dat positieve gevolgen van blootstelling aan body-positieve inhoud kunnen verzwakt worden door gelijktijdige blootstelling aan geïdealiseerde inhoud, en vice versa.
Deze resultaten laten zien dat vrouwen kritisch kunnen zijn tegenover dominante schoonheidsidealen en dus geen passieve ontvangers zijn van dit soort inhoud.
Een kritische houding aannemen ten opzichte van idealen op sociale media kan vrouwen helpen zich te verzetten tegen het internaliseren van onrealistische schoonheidsidealen. Niet iedereen beschikt echter over deze vaardigheid, dus is het belangrijk om dit onderwerp te behandelen in lessen mediawijsheid.
De onderzoekers suggereren dat body-positieve posts op Instagram een buffer bieden ten aanzien van de negatieve impact van geïdealiseerde inhoud op het lichaamsbeeld van gebruikers, als deze body-positieve posts gebruikers stimuleren om kritisch te zijn tegenover geïdealiseerde inhoud, minder vergelijkingen te maken met geïdealiseerde inhoud, en als ze een gevoel van onvoorwaardelijke lichaamswaardering opwekken.
Rousseau, A. (2023). Body-Positive Instagram exposure and young women’s body image: the mediating role of appearance comparison and broadly conceptualizing beauty. Health Communication, 1–12.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.