Internetgebruik door adolescenten: positief voor leerproces en sociale contacten, risico’s voor gezondheid
Jongeren brengen steeds meer tijd online door, maar er is nog weinig bekend over hoe dit hun welzijn beïnvloedt. Dit onderzoek analyseert hoe de tijd die adolescenten online doorbrengen hun zelfgerapporteerde depressie en gezondheid beïnvloedt. Data van 3.942 jongeren uit zes Europese landen tonen een toename in depressieve gevoelens en een daling van zelfgerapporteerde gezondheid tussen 2021 en 2022. Digitale vaardigheden en online activiteiten spelen een bemiddelende rol. Online sociale interactie en goede informatievaardigheden verbeteren het welzijn, terwijl veelvuldig zoeken naar gezondheidsinformatie juist samenhangt met meer depressieve gevoelens en slechtere gezondheid
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
media-consumptie
Media-inhoud
Psychologie
social media
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Longitudinaal onderzoek
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Mentaal welzijn
Online relaties
sociale media
ouders
Emoties
gezondheidsdata
interpersoonlijke communicatie
media gebruik
mediabeleving
relaties
Kerninzichten
Meer tijd online gaat gepaard met meer depressieve gevoelens en slechtere gezondheid. Jongeren die in 2021 veel tijd online doorbrachten, rapporteerden in 2022 gemiddeld meer depressieve gevoelens en een slechtere gezondheid
Sociale interactie online kan positieve effecten hebben. Jongeren die online sterke sociale relaties opbouwden, rapporteerden minder depressieve gevoelens en een betere gezondheid. Dit wijst op de potentieel positieve rol van sociale media voor sociaal welzijn
Zoeken naar gezondheidsinformatie online werkt averechts. Jongeren die vaak het internet gebruikten om informatie over mentale of fysieke gezondheid op te zoeken, ervoeren meer depressieve gevoelens en rapporteerden een slechtere gezondheid. Dit kan komen door misinformatie of angst door zelfdiagnoses
Digitale vaardigheden vormen buffer. Goede informatievaardigheden en communicatieve digitale vaardigheden hielpen jongeren om beter met online ervaringen om te gaan, wat hun welzijn ten goede kwam
Online leren heeft een positief effect op gezondheid. Jongeren die online leeractiviteiten (bv. virtuele lessen of webinars) ondernamen, rapporteerden een betere zelfwaargenomen gezondheid, wat suggereert dat educatief internetgebruik voordelen kan hebben
Entertainment en overmatig internetgebruik hebben een negatieve invloed. Jongeren die veel tijd besteedden aan entertainment op het internet, ervoeren een slechtere gezondheid. Dit kan te maken hebben met passief mediagebruik of verstoorde slaap door schermtijd
Conclusie
Dit onderzoek laat zien dat de effecten van online tijd op het welzijn van jongeren afhankelijk zijn van wat ze online doen. Sociale interactie en online leren kunnen positief uitpakken, terwijl overmatig entertainment en zoeken naar gezondheidsinformatie nadelige gevolgen kunnen hebben. Digitale vaardigheden spelen een sleutelrol in hoe jongeren deze effecten ervaren
De Coninck, D., Waechter, N., & d'Haenens, L. (2023). Predicting self-reported depression and health among adolescents: Time spent online mediated by digital skills and digital activities. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 26(10), 747-754.
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.