Jongeren met sterk uiterlijk bewustzijn reiken naar visuele sociale media
Deze studie onderzocht hoe zelfbeeld, depressieve symptomen, ontevredenheid over het lichaam en bewustzijn van uiterlijk zich uit binnen sociale media. We vonden dat bewustzijn van uiterlijk en een hoog zelfbeeldvoorspellers waren voor zelfvalidatie en sociale vergelijking. Toegenomen ontevredenheid over het lichaam voorspelde ook sociale vergelijking. Bewustzijn van uiterlijk en zelfbeeld voorspelden indirect de keuze voor visueel georiënteerde sociale media platforms via zelfvalidatie.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
Volwassenen (>18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
lichaamsbeeld
Sociale media
Kerninzichten
Jongeren gebruiken steeds vaker visueel georiënteerde sociale mediaplatforms zoals Instagram en Snapchat. Deze studie onderzocht waarom jongeren deze platforms kiezen en ontdekte dat uiterlijk-gerelateerde behoeften een rol spelen.
Uiterlijk bewustzijn, zelfbeeld en lichaamsbeeldproblemen zijn factoren die van invloed zijn op het gebruik van deze platforms.
Jongeren met een sterk uiterlijk bewustzijn zochten meer zelfvalidatie en sociale vergelijking op sociale media.
Hogere lichaamsontevredenheid leidde tot het zoeken naar sociale vergelijking op sociale media.
Jongeren met een hoog zelfbeeld hadden meer behoefte aan zelfvalidatie en sociale vergelijking op sociale media.
Het zoeken naar sociale vergelijking op sociale media leidde echter tot minder gebruik van visueel georiënteerde platforms in de loop van de tijd.
Depressieve gevoelens hadden geen significante invloed op deze patronen.
van Oosten, J. M. F., Vandenbosch, L., & Peter, J. (2023, 2023/07/01/). Predicting the use of visually oriented social media: The role of psychological well-being, body image concerns and sought appearance gratifications. Computers in Human Behavior, 144, 107730. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107730
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.