Deze beleidsnota deelt lessen uit drie nationale onderzoeksprojecten over digitaal jeugdwerk, digitale non-formele educatie en begeleiding. Digitaal jeugdwerk gebruikt digitale media en technologie in verschillende jeugdwerksituaties, online of offline (of een combinatie van de twee). Het wordt gebruikt om jongeren te helpen en te betrekken. Bovendien past het jeugdwerkprincipes toe om jongeren te ondersteunen bij het gebruik van digitale technologieƫn en wordt het gebruikt om jeugdwerk te organiseren (bijvoorbeeld om een breder publiek aan te trekken of om een activiteit uit te breiden). De onderzoekers focusten op digitaal jeugdwerk voor kwetsbare jongeren en bespreken bevindingen uit Vlaanderen, Ierland en Duitsland. De beleidsnota analyseert de uitdagingen en geeft aanbevelingen voor effectief digitaal jeugdwerk.
Studie over
Beleid
Onderzoeksmethode(n)
Secundaire analyses
Medium/technologie
Internet
Soort publicatie
Beleidsbrief
Tags
Digitale inclusie
diversiteit
Mediawijsheid
Kerninzichten
Digitaal jeugdwerk biedt veel voordelen, zoals het overbruggen van afstanden, tegengaan van sociaal isolement, en het bieden van een veilige online gemeenschap. Het moedigt jongeren aan om digitale vaardigheden te ontwikkelen en biedt ondersteuning bij actuele onderwerpen zoals cyberpesten en kunstmatige intelligentie. Bovendien is jeugdwerk flexibeler dan formele scholing.
Jeugdwerkers komen verschillende uitdagingen tegen: rond digitale inclusie en vaardigheden (vooral bij kwetsbare jongeren), expertise en samenwerking, het betrekken van jongeren en de duurzaamheid van de initiatieven.
De onderzoekers doen enkele aanbevelingen:
Richtlijnen opstellen: Maak duidelijke en haalbare richtlijnen op Europees niveau om digitale en online praktijken te reguleren, aanpasbaar door lidstaten. Focus op ethische en praktische richtlijnen voor online praktijken en het verstrekken van hardware.
Duurzame praktijken opzetten: Doe zowel voor als na de implementatie van een initiatief aan onderzoek. Bied ook praktische begeleiding en informeer jeugdwerkers over financiƫle steun.
Digitale inclusie en geletterdheid bevorderen: Ondersteun digitale inclusie en geletterdheid voor zowel deelnemers als jeugdwerkers, met toegang tot hardware, software en educatieve handvaten.
Ondersteun capaciteitsopbouw: Ontwikkel een vaardigheden- en trainingskader voor jeugdwerkers en professionals, met praktijkgerichte leermogelijkheden. Reflecteer voor, na en tijdens het organiseren van digitale jeugdwerkactiviteiten.
Stimuleer samenwerking en peer-learning: Bevorder kennisdeling en partnerschappen tussen jeugdorganisaties door netwerkevenementen te organiseren en duidelijke verwachtingen te stellen.
Definieer duidelijke doelen en doelgroepen: Bepaal vooraf heldere doelen en doelgroepen, en selecteer op die manier het meest geschikte type digitale jeugdwerk.
Zet in op jeugdparticipatie en co-creatie: Betrek jongeren actief bij het ontwikkelen van digitale praktijken en pas activiteiten aan op hun specifieke behoeften en achtergronden.
Vermeire, L.; Hesnan, J.; Apitz, S.; Van den Broeck, W. (2023). Digitally inclusive youth work, a blueprint. Retrieved at https://smit.vub.ac.be/policy-brief-70-digitally-inclusive-youth-work-a-blueprint
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.