Diverse mannenlichamen in reclame hebben positieve invloed op mannelijk lichaamsbeeld
Dit experiment met 363 Ierse en Vlaamse mannen tussen 19 en 30 jaar onderzocht de effecten van verschillende mannelijke modellen in advertenties (gespierd, slank, plus-size, diversiteit en geen modellen) op welzijn (zoals lichaamsbeeld, zelfobjectivering en -waardering) en advertentie-uitkomsten. Diverse lichamen hadden positievere effecten op attitudes ten opzichte van lichaamsvet dan de gespierde, slanke en geen modellen-condities. Het gebruik van niet-geïdealiseerde modellen lijkt ook beschermende effecten te hebben bij sommige mannen.
Studie over
Volwassenen (>18 jaar)
reclame
Onderzoeksmethode(n)
Experiment
Medium/technologie
Printmedia
Sociale media
Televisie/video
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
Mediapsychologie
Mentaal welzijn
reclame
lichaamsbeeld
Kerninzichten
Advertenties met mannelijke modellen met diverse lichaamsvormen hebben een positief effect op de attitudes ten opzichte van lichaamsvet, terwijl advertenties met gespierde of slanke mannen minder positief bleken.
Het land van herkomst en dominante persoonlijkheid speelden geen rol bij de effecten van modeltype op welzijn en advertentiepercepties.
Dominante mannen die advertenties zagen met slankere modellen vertoonden een hogere koopintentie.
De resultaten suggereren dat advertenties met diverse lichaamstypes beschermende effecten kunnen hebben voor mannen hun lichaamsbeeld.
de Lenne O, Mahon C, Eggermont S, Smits T, Hevey D, Vandenbosch L. Intercultural insights on the impact of different non-idealized models on men’s body image and advertising perceptions. Journal of Health Psychology. 2023;28(10):913-928. doi:10.1177/13591053231152012
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.