Mommy influencers (of 'momfluencers') op sociale media portretteren een perfect beeld van moederschap. Veelvuldige blootstelling kan ertoe leiden dat moeders dit beeld als normaal gaan beschouwen, maar vaak kunnen ze hier zelf niet aan voldoen. Uit deze enquête blijkt dat moeders die vaak mommy influencers op Instagram volgen en zichzelf met hen vergelijken, minder vertrouwen hebben in hun eigen ouderschap. Bij zwangere vrouwen zorgt deze blootstelling juist voor meer vertrouwen in hun toekomstige ouderschap.
Studie over
Volwassenen (>18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
influencers
(groot)ouders
Kerninzichten
Veel moeders en zwangere vrouwen volgen dagelijks mommy influencers op Instagram.
Perfecte beelden van moederschap op deze profielen kunnen ervoor zorgen dat moeders zich minder zeker voelen over hun eigen ouderschap.
Zwangere vrouwen die deze profielen volgen, voelen zich juist zekerder over hun toekomstige ouderschap.
Moeders die zichzelf vaak vergelijken met mommy influencers voelen zich minder competent als ouder. Voor zwangere vrouwen was deze vergelijking minder relevant.
Volgen van mommy influencers kan nuttige informatie bieden, maar ook onrealistische verwachtingen creëren. Zorgverleners en mommy influencers moeten zich bewust zijn van de impact van deze vorm van online content.
Ouvrein, G. (2024). Mommy influencers: Helpful or harmful? The relationship between exposure to mommy influencers and perceived parental self-efficacy among mothers and primigravida. New Media & Society, 26(4), 2295-2314. https://doi.org/10.1177/14614448221086296
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.