Uit onderzoek blijkt dat Instagram en TikTok de snelst groeiende sociale media zijn voor nieuwsconsumptie. Toch is er weinig bekend over hoe jongeren nieuws tegenkomen en ervaren op deze platformen. Dit onderzoek, gebaseerd op 25 interviews met Belgische jongvolwassenen, vult dat gat. Jongeren vertrouwen vaak op sociale media voor nieuws, maar zoeken het daar niet actief. Er zijn opvallende verschillen in hoe mensen nieuws op Instagram en TikTok zien. Het artikel introduceert nieuwe termen zoals "nieuws tegenkomen" en "nieuws ervaren" om het veranderde mediagebruik beter te begrijpen. De studie laat ook zien dat jongeren het 'gewone nieuws' als saai ervaren. De onderzoeker besluit dat we digitaal nieuwsgebruik beter kunnen begrijpen in termen van ontmoeting en ervaring in plaats van te focussen op blootstelling en vertrouwen.
University of Vienna, Oostenrijk
University of Copenhagen, Denemarken
Hendrickx, J. (2024). ‘Normal news is boring’: How young adults encounter and experience news on Instagram and TikTok. New Media & Society.
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.
Nieuw onderzoek en inzichten rond media in Vlaanderen in je mailbox?
Schrijf je in op onze nieuwsbrief!
Volg ons op LinkedIn.
Jouw onderzoek toevoegen? Geef het hier door.