Positief nieuws op sociale media geen langetermijnseffect op welzijn van adolescenten
Dit onderzoek bekeek of het delen van positief nieuws op sociale media op lange termijn een invloed heeft op het welzijn van adolescenten. Studies die naar korte termijn keken vonden dat positief nieuws ook een positief effect had op het welzijn van adolescenten. Dit lijkt niet het geval op lange termijn. De bevindingen uit deze studie suggereren dat sociale media-invloeden mogelijk kortstondig zijn voor adolescenten.
Studie over
Adolescenten (13-18 jaar)
Onderzoeksmethode(n)
Survey
Medium/technologie
Sociale media
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
mediabeleving
Mentaal welzijn
Sociale media
Kerninzichten
Dit onderzoek vond geen relatie tussen het delen van positief nieuws op sociale media en het welzijn van adolescenten op de lange termijn.
Eerdere studies toonden wel een verband tussen delen op sociale media en welzijn op korte termijn aan.
Veranderingen in welzijn tijdens adolescentie kunnen kortetermijninvloeden belangrijker maken dan langetermijneffecten.
Frequenter delen van positief nieuws kan mogelijk meer invloed hebben op welzijn dan de motivatie om te delen. In deze studie werd enkel de motivatie bekeken.
Optimisme van adolescenten bleek geen duidelijk verschil te maken in de relatie tussen delen op sociale media en welzijn.
Edward John Noon, Chelly Maes, Kathrin Karsay & Laura Vandenbosch (2023) Making the Good Better? Investigating the Long-Term Associations Between Capitalization on Social Media and Adolescents’ Life Satisfaction, Media Psychology, DOI: 10.1080/15213269.2023.2227941
Onderzoek in de kijker
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.