Radon sensibilisering mist emotionele en sociale dimensie
Radon is een natuurlijk radioactief gas dat via scheuren in de fundering van huizen binnenkomt en een belangrijke oorzaak van longkanker is. Hoewel je radon kunt opsporen met een test en kunt verminderen door ventilatie of professionele maatregelen, gebeurt dit nog te weinig. Dit onderzoek bekijkt hoe effectief massamedia-campagnes zijn in het informeren van huiseigenaren over de risico's van binnenradon. Het blijkt dat deze campagnes meestal informatief zijn, maar vaak emotionele of sociale aspecten missen. Er is behoefte aan verder onderzoek naar nieuwe communicatie-strategieƫn om beschermend gedrag te bevorderen.
Studie over
Media-inhoud
Onderzoeksmethode(n)
Literatuurstudie
Medium/technologie
Printmedia
Internet
Televisie/video
Soort publicatie
Wetenschappelijk artikel
Tags
radon
gezondheidscommunicatie
Kerninzichten
Er zijn 27 verschillende campagnes onderzocht, waarvan de meeste in de VS plaatsvonden. De campagnes richtten zich vooral op huiseigenaren en bewoners, met soms ook studenten als doelgroep.
Veel campagnes probeerden mensen te motiveren om radon te testen en te verminderen, maar vaak lag de nadruk vooral op het testen.
Campagnes focusten zich vaak op de intentie om te testen of verminderen, maar keken ook naar daadwerkelijk gedrag zoals het terugsturen van testkits.
De meeste campagnes gaven vooral feitelijke informatie en gebruikten weinig emotionele of sociale elementen. Leaflets waren het populairste medium, maar ook andere kanalen zoals televisie en radio werden gebruikt.
Campagnes werden op verschillende manieren geƫvalueerd, maar veel evaluaties waren beperkt in hun diepgang en detail.
Er zijn meer studies uit de VS dan uit Europa, mogelijk omdat radon daar eerder op de publieke agenda stond.
Apers, S., Vandebosch, H., & Perko, T. (2024). Clearing the air: A systematic review of mass media campaigns to increase indoor radon testing and remediation. Communications, 49(1), 144-165.
Elke maand komen er in Vlaanderen gemiddeld 16 nieuwe papers en publicaties uit rond media en communicatie. We selecteren voor jou enkele markante publicaties.